Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Corporate verhaal

Ingang Rijksgebouw Belastingdienst Utrecht.

Wij zijn de Belastingdienst. Wij zijn verantwoordelijk voor het heffen en innen van belastingen en premie volksverzekeringen. Dit doen we al meer dan 200 jaar. Door ons werk dragen we bij aan een financieel gezond Nederland. Met belastingopbrengsten worden de voorzieningen in Nederland gerealiseerd, die wij als samenleving belangrijk vinden, zoals onderwijs, zorg voor mensen en infrastructuur.

Corporate video

In de video staan de dienstverlening en het maatschappelijke belang van de Belastingdienst centraal.

Uitgeschreven tekst

In deze video van de Belastingdienst wordt het verhaal van de voice-over getoond met beelden uit het dagelijks leven.

Op een echo zijn de contouren van een baby te zien.

VOICE-OVER: "Dit gaat over alles. Alles wat ertoe doet."

Een vrouw springt uit de cabine van een vuilniswagen. Zij loopt naar de achterkant van de wagen en helpt haar collega's met het legen van de containers.

VOICE-OVER: "Alles wat je door wilt geven. Alles wat je wenst voor de mensen die je dierbaar zijn."

Een man zit naast een vrouw in een rolstoel, ze lachen samen.

VOICE-OVER: "En wat van ons samen is."

Een vrouw stop haar stembiljet in een stembus. Een kind zit met zijn moeder in een tram. Ze scannen een OV kaart.

VOICE-OVER: "Van dagelijkse voorzieningen. Tot iconen in ons landschap."

Een vrouw laat een hond uit op een dijk. OP de dijk ligt een tweebaans asfaltweg. Aan beide kanten van de dijk uitgestrekt water. Wegwerkers werken in het donker aan een weg. De wals rijkt over het nieuwe asfalt. Ze werken door terwijl de zon op komt. In een museum genieten twee jongeren van kunst.

VOICE-OVER: "Dit gaat over alles. Dit gaat over ons allemaal."

Blauwe enveloppen met het logo van de Belastingdienst worden gevuld op een machine. Een man haalt er een stapel af en loopt er mee naar een postkar.

VOICE-OVER: "Met geld dat we met z'n allen via belastingen betalen. Het geld van ons allemaal.
is geld voor ons allemaal."

In een kantoor gebouw meldt een vrouw zich aan op een digitale zuil in de hal. een vrouw loopt door een gang en stapt een kantoor binnen voor een overleg met de collega's die aan tafel zitten.

VOICE-OVER: "Wij stellen de juiste bedragen vast en innen het. We maken het je steeds makkelijker om in één keer aan je verplichtingen te voldoen. "

Een vrouw zit met een tablet op de bank. Zij bekijkt de website van de Belastingdienst. In een callcenter is een man in gesprek aan de telefoon.

(GESPREK TELEFONIST)

VOICE-OVER: "En als je er nu niet uitkomt, is een beetje extra hulp nooit ver weg."

Een man groet een vrouw die in de hal op hem zit te wachten. Ze geven elkaar een hand en de man nodigt haar uit om mee te lopen. Een man zit in een café achter zijn laptop. Met behulp van een videoverbinding is hij in gesprek met een vrouw van de belastingdienst.

VOICE-OVER: "Maken we fouten, dan herstellen we die. We leren ervan om herhaling te voorkomen."

Op de servicedesk zijn mensen in gesprek achter hun computer en overleggen met elkaar. Door het raam hebben ze uitzicht op de Erasmusbrug in Rotterdam

VOICE-OVER: "Wij zijn de Belastingdienst. Wij dragen bij aan een financieel gezond Nederland. Voor ons allemaal."

Met de Erasmusburg in de achtergrond verschijnt het logo van de Belastingdienst. Daaronder de beeldtekst: Voor ons allemaal.

Zorgvuldig en deskundig

Wij innen jaarlijks ruim 300 miljard euro. Het heffen en innen van belastingen moet zorgvuldig en eerlijk gebeuren. Dat doen wij met ruim 26.000 deskundige medewerkers, omvangrijke ICT-voorzieningen en vele externe partners. Professionaliteit staat voorop, we volgen actuele ontwikkelingen in het vakgebied op de voet en we investeren in de ontwikkeling van onze mensen.

Samen

Samen met andere overheden, fiscale en maatschappelijke dienstverleners zorgen we ervoor dat iedere belastingplichtige weet wat er van haar of hem verwacht wordt. En als burgers of bedrijven in de knel dreigen te raken, da n zorgen we ervoor dat ze geholpen worden. Als een burger of bedrijf nalatig is in zijn of haar fiscale verplichtingen, dan reageren we daarop. Want ook handhaven behoort tot onze primaire en wettelijke taak.

Proactief en geloofwaardig

Om onze opdracht goed uit te voeren is het belangrijk dat wij proactief in verbinding staan met de maatschappij. En ook dat we oog hebben voor fouten in onze uitvoering. Daar willen we eerlijk over zijn en we willen problemen snel oplossen. In verbinding staan met diezelfde maatschappij betekent ook dat we nieuwe collega’s werven met verschillende talenten en achtergronden. Dit zorgt immers voor nieuwe perspectieven. Zo blijven we een herkenbare en geloofwaardige organisatie, waar burgers en bedrijven op kunnen vertrouwen.

Deel deze pagina