Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

“Ontwerpen van de online aangifte elk jaar een uitdaging”

Ontwerper van de online aangifte Remco thuis aan het werk

9 miljoen burgers kunnen vanaf maandag 1 maart weer aangifte inkomstenbelasting doen via Mijn Belastingdienst of met de aangifte-app. Remco Pihlajamaa is fiscalist bij de Belastingdienst. Hij ontwerpt samen met collega’s de online aangifte. Remco vertelt hoe zij ervoor zorgen dat burgers elk jaar zo makkelijk mogelijk online belastingaangifte kunnen doen.

“Mijn collega’s en ik ontwerpen de online aangifte. Wij zorgen ervoor dat we gegevens in de aangifte inkomstenbelasting goed uitvragen op een voor burgers en ondernemers zo makkelijk mogelijke manier. Ook ontwerpen wij berekeningen die ‘onder de motorkap’ van het aangifteprogramma worden gemaakt om het aanslagbedrag te voorspellen.

Stuk eenvoudiger voor burgers

Ik werk al jaren mee aan de ontwikkeling van de online aangifte en ben er best trots op dat we het doen van aangifte voor burgers een stuk eenvoudiger hebben gemaakt. Vroeger zou de Belastingdienst vragen: voldoet u aan de voorwaarden voor deze heffingskorting? En dan moesten mensen zelf in het wetboek opzoeken wat die voorwaarden waren.

De online aangifte wordt gewaardeerd

Tegenwoordig stellen we in de online aangifte eenvoudige vragen, zoals: had u een kind? Had u inkomen? Zo helpen we burgers in kleine stapjes naar de situatie die op hen van toepassing is. Daardoor kunnen de meeste mensen eenvoudig door de aangifte navigeren. Dat wordt gewaardeerd. In publieksonderzoeken krijgt de online aangifte een 8!

Makkelijk opzoeken of gift aftrekbaar is

Dit betekent niet dat wij op onze lauweren rusten. Elk jaar verbeteren we de online aangifte. Een klein voorbeeld: dit jaar kunnen mensen ín de online aangifte opzoeken of een goed doel door de Belastingdienst is aangewezen als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Zo kunnen burgers makkelijk bepalen of een gift fiscaal aftrekbaar is. Voorheen moesten zij deze gegevens zelf opzoeken op de website van de Belastingdienst en dan moesten ze die overnemen in de aangifte.

Keuzes maken

Soms vind ik het jammer dat we niet alles in één keer kunnen verbeteren. We moeten keuzes maken. Want de belastingwetgeving verandert elk jaar. Dit betekent dat de Belastingdienst steeds andere gegevens moet uitvragen aan burgers. We ontwerpen jaarlijks honderden aanpassingen. Het is daarbij steeds zoeken naar balans tussen verbeteringen die we voor burgers willen realiseren en veranderingen die nodig zijn vanwege nieuwe wetgeving.

Mensen lezen niet altijd aandachtig

Veranderingen in de aangifte testen we elk jaar in burgerpanels. Het is altijd weer spannend om te zien hoe er wordt gereageerd. Wat mij blijft verbazen, is dat mensen niet altijd aandachtig lezen. Dan presenteren we bijvoorbeeld een scherm waar 2 zinnetjes op staan en 1 vraag en dan is het de bedoeling dat burgers die zinnen lezen. Maar dat doen ze niet: ze gaan gelijk door naar de vraag.

Het ontwerpen van de online aangifte is daarom een uitdaging. Want we willen dat zoveel mogelijk mensen goed aangifte kunnen doen. Hoe zorgen we dat zij belangrijke informatie lezen? En hoe zorgen we dat zoveel mogelijk mensen de tekst begrijpen? Dat zijn elk jaar terugkerende vraagstukken waar mijn collega’s en ik ons op richten, zodat burgers juist, tijdig en volledig aangifte kunnen doen”.

Remco Pihlajamaa, fiscalist

Heb je interesse om te werken bij de Belastingdienst? Bekijk dan onze vacatures op werken.belastingdienst.nl.

Deel deze pagina

Op deze pagina