Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Nieuw talent ondanks krapte arbeidsmarkt

Treinen zonder conducteur, lange wachtrijen op het vliegveld en restaurants zonder horecapersoneel. Nog nooit waren zoveel mensen aan het werk, en tegelijkertijd zoveel open vacatures. Ook de Belastingdienst heeft te maken met de krapte op de arbeidsmarkt. Maar hoe komen we dan aan nieuw talent?

"De dagen van ‘post & pray’-recruitment zijn voorbij", geeft Marieke Weenink, teamleider Instroom aan. "Mede door de vergrijzing en de bijbehorende pensioengolf staat de Belastingdienst voor een forse wervingsopgave. Ook vragen thema’s zoals het herstel van de kinderopvangtoeslag en box 3 om extra handen. De komende jaren moeten we elk jaar 2.500 tot 3.000 vacatures zien te vervullen. En dat is een best pittige uitdaging", aldus Marieke.

Omgekeerd solliciteren

Interesse?

Heb je interesse om te werken bij de Belastingdienst? Bekijk dan onze vacatures op Werken bij de Belastingdienst of schrijf je in voor een koffiemomentje met een van onze collega’s.

"Een veranderende arbeidsmarkt dwingt ons om andere middelen in te zetten", gaat Marieke verder. Zeker als we strategische doelgroepen willen bereiken voor ICT, Data en Accountancy. De al eerder geijkte paden zijn niet meer even effectief als voorheen bij het bereiken en aannemen van nieuw talent. Daarom zetten we tegenwoordig nieuwe middelen in. Een voorbeeld hiervan is het omgekeerd solliciteren. Hierbij gaan wij als werkgever juist solliciteren bij mogelijke nieuwe collega’s."

"In plaats van dat de sollicitant vertelt hoe enthousiast diegene is om voor de Belastingdienst te kunnen werken, vertellen wij dat juist. Zo kregen we tijdens het omgekeerd solliciteren-event van Randstad de vraag: 'Hoeveel grijze pakken heb ik nodig als ik bij de Belastingdienst kom werken?'. Dat ouderwetse beeld van de Belastingdienst kunnen we door deze events direct bijstellen. Want je mag bij ons gewoon in je favoriete spijkerbroek op komen dagen. Zulke nieuwe manieren van recruitment dwingen ons om nog meer te verdiepen in beweegwerelden van de sollicitanten. Wat vinden ze nou écht belangrijk in het werk? Wat maakt een organisatie nou aantrekkelijk om voor te solliciteren?", aldus Marieke.

Bekijk het evenement 'De andersom sollicitatie' van Randstad terug.

"Een ander voorbeeld is dat we steeds meer gebruik maken van headhunting en referral. We zoeken steeds vaker proactief naar mensen die wellicht een goede match zijn. En we zien dat steeds meer collega’s, familieleden, vrienden, buren et cetera mogelijke kandidaten voordragen. Als diegene dan ook wordt aangenomen, krijgt de voordrager ook een leuke beloning in de vorm van een cadeaubon!"

Zo makkelijk mogelijk in contact

"We streven naar een recruitmentproces waarin de kandidaat meer centraal staat, zodat ze zo gemakkelijk mogelijk in contact komen met ons", zegt Thom van ’t Hullenaar, teamleider Recruitment marketing & Assesment. Kandidaten willen de ervaringen weten van hun toekomstige collega’s. Daarom kan je tegenwoordig digitaal kopjes koffie drinken met onze collega’s. Op een laagdrempelige manier kom je dan in aanraking met de Belastingdienst, het werk dat je wilt doen en je mogelijke toekomstige collega’s."

Aantrekkelijke werkgever

"Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt, zien we dat de Belastingdienst en andere overheidsorganisaties erg gewild zijn als werkgever", aldus Thom. "De manier waarop we het werk inrichten is nog steeds heel aantrekkelijk. Dat kwam naar voren in een onderzoek onder 30-jarigen. We zien dat de vrijheid die we bieden in het werk erg past bij deze generatie. Dat een goede werk-privébalans, echt hybride werken en het maatschappelijke belang van de Belastingdienst erg belangrijk voor ze is. Daarom zijn we altijd op zoek naar mensen die zich daar ook in kunnen vinden."

Deel deze pagina

Op deze pagina