Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Vernieuwde stijl voor publiekscampagne Belastingdienst

De campagne attendeert burgers en ondernemers, net als voorgaande jaren, op de gevolgen die levensgebeurtenissen kunnen hebben op uw belastingzaken. Nieuw in de campagne is de prominente rol van diverse vormen van dienstverlening, die de Belastingdienst hierbij aanbiedt. Hiermee willen we burgers en ondernemers goed ondersteunen.

Afdelingshoofd team Corporate Communicatie van de Belastingdienst, Nienke Sneller, vertelt hier meer over. “We hebben allemaal met belastingzaken te maken. Vooral als er iets in ons leven verandert. Maar dat wil niet zeggen dat het ook allemaal vanzelf gaat. Soms weet je misschien even niet waar je moet beginnen. Wij bieden graag de helpende hand.”

Uitgeschreven tekst

Muziek speelt.

Een blauwe brief van de Belastingdienst valt door de brievenbus en laat een hond schrikken.

Voiceover:
We hebben allemaal te maken met belastingen, vooral als er iets in een leven verandert. Gelukkig is een beetje extra hulp nooit ver weg.
Met ‘hier’ wordt bedoeld dat de Belastingdienst makkelijk online te bereiken is, ook via mobiel.

Voiceover:
Bijvoorbeeld hier, voor vragen over hypotheekrenteaftrek. Of hier met een webinar voor startende ondernemers, als een naaste overlijdt en ook als u gaat trouwen. Spreekt u liever een medewerker? Dat kan hier.
Hier staat ‘hier’ voor: op het kantoor van de Belastingdienst.

Voiceover:
Ga naar www.belastingdienst.nl/verandering, daar helpen we u graag op weg.

Muziek eindigt

“In deze campagne introduceren we een nieuw, visueel element in de vorm van een merkpijl", gaat Roorda Reclamebureau verder. Zij ontwikkelden de campagne in samenwerken met Tabula Rasa. "Deze pijl zal in tal van (offline en digitale) middelen mensen letterlijk de weg wijzen naar de tools, hulpmiddelen en ondersteuning die de Belastingdienst kan bieden. Zoals een webinar, een handige checklist op de website of een afspraak bij een van de balies of steunpunten."

Visualisatie van de merkpijl
Visualisatie van de merkpijl

"Zo hoopt de Belastingdienst dat mensen straks weten waar ze eventuele hulp kunnen vinden. En hopen wij dat belastingzaken regelen voor mensen na een grote verandering net iets eenvoudiger wordt."

Specifieke doelgroepen

Het campagneconcept wordt ook toegepast op deelcampagnes voor specifieke doelgroepen, zoals startende ondernemers, burgers die een huis kopen of gaan scheiden. Deze specifieke campagnes starten vanaf eind oktober en zijn in 2023 regelmatig te zien. Ook de campagne aangifte inkomstenbelasting in maart en april 2023 wordt in dezelfde stijl uitgewerkt.

Deel deze pagina