Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Jaarrapportage Belastingdienst 2022: Smart en mensgericht  

Staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) heeft de Jaarrapportage 2022 van de Belastingdienst aangeboden aan de Tweede Kamer. Hierin is niet alleen te lezen hoeveel belastinggeld en premies er zijn opgehaald, maar ook welke stappen er zijn gezet om de dienstverlening aan alle burgers en bedrijven structureel te verbeteren. 

Positieve boodschap

De jaarrapportage laat een positief beeld zien. Namelijk dat de Belastingdienst, ondanks soms onvoorziene omstandigheden, de geplande activiteiten voor 2022 grotendeels heeft uitgevoerd. Carina van Vliet, plaatsvervangend directeur Control en Finance: “Voor veel mensen zijn belastingen toch best ingewikkeld en dan helpt het dat je als Belastingdienst mensen ondersteunt. Dat staat bij ons hoog op de agenda.”

Het verbeteren van de dienstverlening is in 2022 daarom voortvarend opgepakt op verschillende terreinen. Zo zijn er sinds vorig jaar meer mogelijkheden voor selfservice. Ondernemers hebben nu bijvoorbeeld online inzicht in wat ze in de loop van het jaar nog moeten betalen aan belastingen. Dit kunnen ze sinds kort dan direct voldoen via iDeal.

Ook bieden we sinds 2022 de verkorte aangifte aan en zijn we gestart met het begrijpelijker maken van de bijna 5.000 brieven. Daarnaast  zijn er meer mogelijkheden om contact met ons op te nemen. Bijvoorbeeld via videobellen of een terugbelverzoek. Kortom, we maken waar wat we beoogd hadden.

En de jaarrapportage geeft dat duidelijker aan dan voorheen. Carina: ”We rapporteren nu veel concreter per activiteit wat we gedaan hebben. Als we begrijpelijke brieven willen, dan zeiden we in andere jaren in de terugblik ‘is gerealiseerd’ of ‘we liggen op schema’. Nu zeggen we dat we 1.100 brieven hebben verbeterd. Daarmee is de jaarrapportage een stuk ‘smarter’ geworden.”

Ogen en oren open

Voor een goede samenwerking met iedereen die met ons te maken heeft, houden we onze oren en ogen open. Binnengekomen signalen van burgers, bedrijven en medewerkers delen we met de Tweede Kamer. De knelpunten die daaruit naar voren komen, pakken we op.

Instroom nieuwe medewerkers

De Belastingdienst investeert ook in het aantrekken, behouden en opleiden van deskundig en gemotiveerd personeel om alle burgers en bedrijven goed van dienst te kunnen zijn. Zo hebben we vorig jaar 2.712 nieuwe collega’s kunnen werven. Dit is meer dan we ons ten doel hadden gesteld. Daarmee ligt de bezettingsgraad van eigen personeel eind 2022 op 96 procent.

Op orde brengen

Vorig jaar heeft de Belastingdienst ook gewerkt aan noodzakelijke herstelwerkzaamheden. Zo vroeg het arrest van de Hoge Raad over box 3 om een grote hersteloperatie. In 2022 is het de Belastingdienst gelukt om de aanslagen van alle ‘box 3'-bezwaarmakers te herstellen. Deze operatie kwam bovenop de lopende werkzaamheden.

Carina: “Wat dat betreft is het mooi dat het reguliere werk gewoon netjes is doorgegaan. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar als je weet dat wij honderden miljoenen transacties per jaar doen, dan is dat toch heel bijzonder. We zijn dus nog bezig met het op orde brengen van de organisatie en bouwen tegelijkertijd aan het vertrouwen.”

De bereikbaarheid van de Belastingtelefoon is echter nog niet op het gewenste niveau, net als het op tijd behandelen van bezwaarschriften. We zijn dus nog bezig met het op orde brengen van de organisatie.

Wat daarbij helpt, is een goede samenwerking met beleid en politiek. Zo wordt de Belastingdienst nu al vroeg betrokken bij beleidsontwikkeling. Het voordeel hiervan is dat eerder duidelijk wordt wat haalbaar is en wat werkt. Hiermee voorkomen we dat er verwachtingen worden gewekt bij burgers en ondernemers die niet waar te maken zijn. Op die manier worden we een betere Belastingdienst voor heel Nederland.

Lees de Jaarrapportage Belastingdienst 2022 op Rijksoverheid.nl

Heeft u vragen?

Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.

Deel deze pagina