Ga direct naar de inhoud

Hoe de Belastingdienst meldingsplicht aanpakt

24 februari 2021 13:38

Vrouw typt op laptopCONSTRUCTIEBESTRIJDING - Intermediairs, zoals belastingadviseurs en advocaten, moeten sinds 1 januari grensoverschrijdende fiscale constructies melden die mogelijk meehelpen aan belastingontwijking. Directeur Jaap Zoon en teamcoördinator Valérie Robbertz van Grote Ondernemingen (GO) vertellen hoe de Belastingdienst deze EU-richtlijn uitvoert. Een goede samenwerking met intermediairs is hierbij cruciaal.

De meldingsplicht geldt voor alle constructies vanaf 25 juni 2018, en is een gevolg van de Nederlandse invoering van de EU-richtlijn Mandatory Disclosure Rules (MDR). Uiterlijk 28 februari 2021 moeten intermediairs de mogelijk belastingontwijkende constructies tussen 25 juni 2018 en 1 januari 2021 hebben gemeld. De Belastingdienst opende daarvoor een meldpunt. “Bij de inrichting hebben we zowel interne als externe partijen betrokken”, vertelt Jaap Zoon. “Die co-creatie pakte goed uit. We gaan dan ook in de toekomst vaker vragen aan stakeholders wat er leeft. Wij moeten dit als Belastingdienst niet voor burgers en bedrijven verzinnen, maar gewoon vragen. Samen komen we tot een betere invulling van de belastingverplichting.”

Communicatie

Valérie Robbertz is coördinator van het MDR-team binnen Grote Ondernemingen “De Europese Unie heeft de kenmerken van constructies die intermediairs moeten melden, heel open geformuleerd. Dat is lastig voor intermediairs, die de regels moeten toepassen. Om zo veel mogelijk onduidelijkheid weg te nemen, staken we veel tijd in de uitleg van de richtlijn.”

Valérie Robbertz: "Als we het vragen, zijn ze gul met informatie. Dat komt omdat we al een relatie hebben."

‘Je moet het niet voor hen verzinnen, maar het aan hen vragen’

Persoonlijke ondersteuning

Goede communicatie met intermediairs was volgens Valérie Robbertz daarbij cruciaal: “Veel van onze intermediairs zijn online actief. Daarom plaatsten we veel informatie op onze website. Daar kunnen intermediairs ook meldingen indienen. Daarnaast hebben we een speciaal LinkedIn-account geopend. We hebben nu al ruim 2.000 volgers. Ook kunnen intermediairs hun vragen mailen naar een helpdesk. Binnen een paar dagen krijgen ze een antwoord En verder is er een campagnesite met onder andere een checklist en een procesplaat.”

Overdonderd

Verder gaven MDR-collega’s voorlichting aan branche- en adviesorganisaties. Pre-corona offline, daarna online. Valérie Robbertz: “Zo bezochten we een bijeenkomst van een vereniging van advocaten. Daar legden ze ons het vuur aan de schenen. Maar na afloop kregen we wel complimenten voor onze transparantie. Met name de buitenlandse advocaten in de zaal waren overdonderd. In andere landen is de fiscus niet altijd zo open en toegankelijk.

Valérie Robbertz: “We zijn nu benieuwd hoe de intermediairs informatie over mogelijk verdachte constructies in hun systemen vinden. Als we het vragen, delen ze deze informatie gul. Dat komt doordat we al een relatie hebben opgebouwd. Voor ons is dit inzicht in hun werkprocessen nuttig. En je merkt ook, dat we allemaal in dezelfde fiscale collegebanken hebben gezeten. We hoeven geen vijanden te zijn.”

Tijdlijn Mandatory Disclosure (DAC6)

 

Meldingen doorsturen

Jaap Zoon: In co-creatie komen we tot een betere invulling van de belastingverplichting

Met de deadline van 28 februari in het vooruitzicht verwacht Valérie Robbertz veel berichten. “Daarom maken we gebruik van een beoordelingssysteem. Slaan de risico-indicatoren alarm? Dan wordt de melding automatisch geselecteerd om persoonlijk te bekijken. Als MDR-team verwachten we meldingen voor nadere beoordeling door te sturen naar inspecteurs bij onze verschillende directies.”

Jaap Zoon: “Ook over die beoordeling zijn we transparant. Iedereen is benieuwd wat we daarmee doen. De betrokken Belastingdienst medewerkers moeten dus niet alleen vaktechnisch hun boontjes kunnen doppen, maar ook communicatief. Zo moeten ze mails van stakeholders beantwoorden, spreken met stakeholders en Linked-berichten bedenken.”

“Dat is juist mooi”, zegt Valérie Robbertz: “De gebaande paden bewandelen is makkelijker. Maar het is leuk om nieuwe dingen te doen. Als MDR-team voelen we ons een beetje als pioniers.”

Meer lezen?