Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

De aangifteperiode zit er weer op

Dit jaar zijn 8,8 miljoen mensen, onder wie 1,8 miljoen ondernemers uitgenodigd om aangifte te doen. Ook ontving de Belastingdienst meer aangiften tijdens de aangifteperiode dan vorig jaar én vroegen er nog zo’n 2,9 miljoen mensen uitstel aan. De campagne is dan wel afgelopen, maar daarmee is het werk nog lang niet klaar.

Uiteindelijk ontving de Belastingdienst de afgelopen maanden 9,8 miljoen aangiften. Daarnaast hielpen collega’s 15.750 mensen via de telefoon, 17.371 via een afspraak op locatie en 341 mensen via videobellen. Net als vorige jaren kwamen de meeste aangiften digitaal binnen. De website MijnBelastingdienst.nl was in totaal goed voor 79% van alle aangiften.


Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Download de infographic (.pdf, 67kB)

Lees de uitgeschreven tekst.

De infographic geeft de feiten en cijfers weer tijdens de aangifteperiode 1 maart tot 1 mei 2023.

In de linkerbovenste helft van deze infographic is een cirkeldiagram zichtbaar met de tekst: 8,8 miljoen mensen ontvingen een aangiftebrief.

Daaronder een uitsplitsing in de groepen mensen:

  • 7 miljoen particulieren (79%)
  • 1,8 miljoen ondernemers (21%)

In de linkeronderste helft van deze infographic is een cirkeldiagram zichtbaar met de tekst: 9,8 miljoen aangiften ontvangen bij de Belastingdienst - 99% digitaal:

Daaronder een uitsplitsing in de aangiftekanalen:

  • 7,8 miljoen via MijnBelastingdienst (80%)
  • 1,4 miljoen via aangiftesoftware intermediairs (14%)
  • 513 duizend via de Aangifte App (5%)
  • 60 duizend op papier (1%)

In de midden een drietal onderdelen onder elkaar:

Bovenaan een onderdeel met daarin de tekst: 6,0 miljoen bezoeken op belastingdienst.nl.

  • 11:00, 14:00 uur en 20:00 tijdstippen binnenkomst meeste aangiften.

Dan een onderdeel met de titel: Verleend uitstel

  • 2,6 miljoen uitstelaanvragen van aangifte inkomstenbelasting 2022 verleend

Daaronder een onderdeel met de titel: Hulp bij aangifte

  • 15.750 mensen telefonisch
  • 17.371 mensen op locatie
  • 341 mensen via videobellen

Aan de rechterkant een blok met de titel: Aangiftevragen

  • 1,4 miljoen vragen telefonisch beantwoord

Vragen beantwoord via social media:

  • Instagram 9840
  • Twitter 2439
  • Facebook 2422
  • LinkedIn 61
  • Youtube 3

Daaronder een onderdeel: Belangrijkste onderwerpen

Meest gestelde vragen van particulieren gingen over:

  • Box 3
  • Eigen Woning
  • Zorgkosten

Meest gestelde vragen van ondernemers gingen over:

  • Winst uit onderneming
  • ROW (Resultaat Overige Werkzaamheden)
  • Aftrek van zakelijke kosten

De Belastingtelefoon kreeg 1,4 miljoen vragen binnen over de aangifte inkomstenbelasting. Via social media werden bijna 15.000 vragen beantwoord. Veel vragen van burgers gingen over box 3, eigen woning en zorgkosten. Ondernemers hadden vooral vragen over winst uit onderneming, ROW (resultaat uit andere werkzaamheden) en aftrek van zakelijke kosten.

Rustig verloop

Adriaan Ros, persvoorlichter bij de Belastingdienst omschrijft het als een rustige periode: "We hebben geen grote storingen gehad. Daarnaast liepen we de hele periode voor op de aantallen ontvangen aangiften vergeleken met vorig jaar. Maar of het om een recordaantal gaat, dat kan ik nog niet zeggen."

"Ook de media hadden veel interesse in alles wat rondom de aangifteperiode gebeurde", gaat Adriaan verder. "Zo bezocht de Telegraaf voorafgaand aan de aangifteperiode de printstraat. En het Algemeen Dagblad was in het laatste weekend op bezoek bij de Belastingtelefoon.” Ondanks dat de aangifteperiode voorbij is, gaat ons werk gewoon door. Al die miljoenen aangiften controleren en verwerken we nu. Maar wie voor 1 april belastingaangifte heeft gedaan, krijgt vóór 1 juli antwoord over een eventuele teruggave.

Deel deze pagina