Blog: "Een uur praten tegen een rood lampje"
Publicatiedatum 28-07-2020, 10:16
In coronatijd met een heel nieuw team werken aan ‘Mandatory Disclosure Rules' (MDR), Europese richtlijnen die belastingontwijking moet voorkomen. Een hele uitdaging. Maar het team van coördinator Valérie Robbertz ging voortvarend te werk. Door middel van creatieve oplossingen zoals webinars zijn ze ver gekomen. 1 januari 2021 hopen ze te starten met de invoering van de richtlijnen.
Corona gooit nog bijna roet in het eten als we bellen met Valérie. De oppas is ziek en manlief zit net zelf in een call. Maar Valérie is niet voor één gat vangen. Nadat de kinderen kordaat voor de tv zijn gezet - “dat kan wel even” - vertelt ze enthousiast hoe zij en haar vier collega’s van het MDR-team afgelopen maanden werkten aan de invoering van een nieuwe Europese richtlijn om belastingontwijking aan te pakken.
Grijs gebied
“Ik ben in december gestart als coördinator van het Mandatory Disclosure-team. Daarvoor werkte bij het ministerie van Financiën ook al aan dit onderwerp. Ik vind het bijzonder dat ik nu ook mag meehelpen dat MDR straks wordt uitgevoerd.” MDR staat voor Mandatory Disclosure Rules, een nieuwe Europese richtlijn om belastingontwijking aan te pakken. Valérie: “Intermediairs zoals belastingadviseurs, accountants, maar ook notarissen en advocaten bedenken soms grensoverschrijdende constructies die het mogelijk maken om belasting te ontwijken. Dergelijke constructies moeten zij straks bij ons melden. Het is niet per se illegaal, maar er kan een belastingvoordeel aan zitten waarvan wij misschien zeggen: “Willen we dat wel?” Het is een grijs gebied en daar willen we met deze meldplicht meer zicht op krijgen.”
Online kennismaken
Met haar team ging Valérie voortvarend aan de slag. “Er moest ontzettend veel gebeuren in korte tijd, want de richtlijn zou op 1 juli 2020 worden ingevoerd. Zo moesten we bijvoorbeeld zorgen dat het ook IT-technisch kon; dat meldingen bij ons binnen kunnen komen en dat we ze kunnen uitwisselen met de Europese lidstaten. En het was heel belangrijk om de intermediairs tijdig te informeren. Daarvoor organiseerden we een roadshow langs de kantoren.”
En toen moest iedereen plotseling thuisblijven. “Met een heel nieuw team is dat wel een uitdaging. We besloten om minstens twee keer per week te videobellen. Naast overleg deden we ook telkens iets sociaals zoals het delen een kinderfoto van jezelf of een rondleiding door je huis. Zo leerden we elkaar toch op een leuke manier beter kennen.”
Nul interactie
De roadshows werden webinars. “Dat was wel wennen. Bijna iedereen heeft zijn camera uitstaan, dus je kijkt naar een zwart scherm. Ik heb ook in tv-studio’s gestaan. Dan heb je echt nul interactie met je publiek en praat je een uur tegen een rood lampje. Via de chatfunctie konden we gelukkig alle vragen beantwoorden en de intermediairs vragen hoeveel meldingen zij verwachten te gaan doen. Omdat je de webinars op een ander tijdstip nog kon terugkijken, hebben we uiteindelijk een groter publiek bereikt, meer dan 1.000 mensen.”
Meer tijd nodig
Inmiddels is de invoering van de nieuwe richtlijn met een half jaar uitgesteld. “Dat geeft de intermediairs meer tijd om alles voor te bereiden. Want het betekent veel extra werk voor hen. Om te weten of een constructie gemeld moet worden, moeten ze een lijst met kenmerken doorlopen. Die kenmerken zijn nogal breed omdat we iets in kaart proberen te brengen wat we nog niet weten. Omdat het zo lastig beoordelen is, heeft de staatssecretaris gevraagd om een leidraad te maken. Deze leidraad geeft onder andere 24 voorbeelden van constructies die wel en die niet gemeld moeten worden. Ook hebben we een website en een kennisbank gemaakt en is er een postbus waar mensen met vragen terecht kunnen.” Niet alleen de intermediairs zijn blij met het uitstel. Ook sommige lidstaten waren er nog niet klaar voor. “Het gaat altijd over internationale transacties. Het kan dus zijn dat een intermediair of belastingplichtige de constructie niet in Nederland, maar in Italië moet melden. Maar dan moet je daar wel terecht kunnen.”
MDR raakt iedereen
De volgende stap is om ook intern iedereen te informeren wat MDR betekent voor de Belastingdienst. “MDR is heel breed. Het gaat over heel veel belastingmiddelen. Iedereen kan ermee te maken krijgen. Omdat we straks tienduizenden meldingen verwachten, kunnen we niet iedere melding apart bekijken. Samen met IT ontwikkelen we nu een risicoselectietool die een eerste automatische selectie maakt. Daarna zetten we de meest risicovolle constructies intern door naar de klantcoördinator of inspecteur. Nog even flink doorwerken en dan kunnen we op 1 januari 2021 van start.”
Valérie Robbertz ,
teamcoördinator MDR
Heb je interesse om te werken bij de Belastingdienst? Bekijk dan onze vacatures op werken.belastingdienst.nl.