Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Op deze pagina

Belastingdienst verstuurt contactkaartjes voor belastinghulp na aangifteperiode

Deze periode ontvangen 5.000 mensen een contactkaartje van de Belastingdienst. Wij nodigen hen uit om, indien gewenst, contact op te nemen met de Belastingdienst voor ondersteuning bij hun fiscale zaken door een medewerker. Op deze manier biedt de Belastingdienst mensen vrijblijvend een helpende hand.

“De gekozen doelgroepen voor het persoonlijke contactkaartje zijn mensen die meerdere jaren geen belastingaangifte hebben gedaan na ontvangst van de ‘bekende blauwe envelop’. Op het contactkaartje staan mogelijkheden om laagdrempelig in contact te komen met de Belastingdienst voor ondersteuning bij hun fiscale zaken. Of het dient als herinnering om alsnog zelfstandig hun belastingaangifte te doen”, vertelt Marieke Wagter. Zij is programmamanager Vroegsignalering van de Belastingdienst.

Hoopvolle resultaten

In 2023 verstuurde de Belastingdienst, als proef, voor de eerste keer 1500 contactkaartjes. “Dit verlaagt voor mensen de drempel om contact op te nemen. Of en wanneer je het contact met de Belastingdienst vervolgens wil, dat bepaal je zelf. De één belde direct op, de ander belde na enkele maanden. Daarnaast hebben mensen zelfstandig aangifte gedaan, nadat zij een contactkaartje ontvingen. In totaal heeft dat bijna 500 aangiften opgeleverd. Dit vonden wij hoopvolle resultaten”, verklaart Wagter.

"Dit contactkaartje verlaagde voor mij echt de drempel om zelf in actie te komen"

Keuzevrijheid

Bij verzending van de nieuwe contactkaartjes biedt de Belastingdienst extra opties voor persoonlijk contact. Marieke Wagter licht toe: “Zo toonde de evaluatie aan dat mensen zelf de keuze willen hebben hoe een afspraak te maken. Daarom staat er op het nieuwe contactkaartje, naast het telefoonnummer, ook een URL en QR-code. Deze leiden direct naar de website om een persoonlijke afspraak te maken. Het nieuwe contactkaartje blijft daarnaast uitstralen dat je er gebruik van kunt maken op een moment dat het jou uitkomt. Zo willen we mensen een klein duwtje in de rug geven om eerder een hulpvraag aan de Belastingdienst te stellen.”

Het contactkaartje in de hand

Evaluatie

In oktober evalueert de Belastingdienst deze proef met verzending van deze contactkaartjes.

Enkele reacties van mensen na ontvangst van het contactkaartje (in 2023):

“Wat sympathiek om een contactkaartje van de Belastingdienst te ontvangen. Dit was voor mij een strohalm. Thuis liggen stapels blauwe enveloppen. Deze durfde ik niet meer te openen, bang om te lezen wat daar allemaal in staat."

“De drempel was voor mij te groot. Ik zie er het gehele jaar tegenop om iets te doen met mijn belastingzaken. Dit contactkaartje verlaagde voor mij echt de drempel om zelf in actie te komen."

Vragen over dit artikel?

Bent u journalist? En heeft u vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een van de persvoorlichters van de Belastingdienst. Bent u niet van de media, maar wilt u wel contact met ons? Ga dan naar contact op maat.

Categorie :

Deel deze pagina