Beschrijvingen directies
Publicatiedatum 22-10-2024
Als aanvulling op het organogram, vindt u hier een beschrijving van alle directies van de Belastingdienst.
Directie Bestuurlijke en Politieke Zaken (BPZ)
Deze directie rapporteert aan de Directeur-generaal van de Belastingdienst.
Directie Bestuurlijke en Politieke Zaken (BPZ) verzorgt vanuit overzicht, inzicht en procesregie samenhangende adviezen voor de ambtelijke en politieke top van de Belastingdienst. BPZ ondersteunt de algemene leiding van de Belastingdienst bij het besturen van de dienst. Denk hierbij aan het organiseren van de stukkenstroom van en naar de algemene leiding binnen de dienst, het kerndepartement (Ministerie van Financiën) en de bewindspersonen.
De afdelingen binnen BPZ zijn:
- Politiek en Bestuurlijk advies (PBA)
- Openbaarheid
- Bedrijfsvoering en Directieondersteuning (BDO)
- Tijdelijke opgave (TO)
Directies Primair Proces
Directie Fiscale inlichtingen- en opsporingdienst (FIOD)
Deze directie rapporteert aan de Directeur-generaal van de Belastingdienst.
De directie Fiscale Inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD) draagt als de opsporingsdienst van financiële en fiscale criminaliteit bij aan een financieel gezond en weerbaar Nederland. Dat doet deze dienst onder het gezag van het openbaar ministerie. De FIOD is onderdeel van het Ministerie van Financiën en ondergebracht bij de Belastingdienst, maar kan ook ingezet worden door andere ministeries.
De afdelingen binnen FIOD zijn:
· Bureau Directieondersteuning, Communicatie en Directiesecretariaat (BC&D)
· Bedrijfsvoering & Human Resources (BV&HR)
· Informatievoorziening, Data & Innovatie (ID&I)
· Kennis, Vaktechniek & Veiligheid (KV&V)
- Primair Proces
Directie Particulieren (P)
Deze directie rapporteert aan de Directeur-generaal van de Belastingdienst.
De directie Particulieren (P) draagt bij aan een financieel gezond Nederland door het voor belastingplichtige burgers makkelijk te maken correct aangifte te doen. Dit doet deze directie door proactief belastingplichtigen te ondersteunen bij het doen van een juiste aangifte. De directie Particulieren is jaarlijks verantwoordelijk voor:
- de behandeling aangiften inkomensheffing niet-winst, schenkbelasting en erfbelasting.
- de behandeling van alle grote belastingmiddelen en processen van buitenlandse burgers en ondernemers met activiteiten in Nederland.
- de fiscale behandeling van personen die tijdelijk wonen in Nederland en werken als expat. En ook grensarbeiders, migranten en geprivilegieerden; ambassades, consulaten en internationale organisaties, hun werknemers en hun gezinsleden.
- de behandeling van bezwaarschriften, beroepsprocedures en klachten.
- ondersteunen van burgers met fiscale vragen via diverse kanalen, waar onder fysieke balies op belastingdienstkantoren/steunpunten.
- het onderhouden van contact met maatschappelijke organisaties die hulp bieden aan burgers bij hun belasting- en toeslagzaken.
De afdelingen binnen de directie Particulieren zijn:
- Toezicht, Bewaar en Beroep
- Dienstverlening
- Expertisecentrum Schenk -en Erfbelasting
- Kennis en Expertisecentrum Buitenland
- Ondersteuning Burgers en Klachtbehandeling
- Belastingdienst/Caribisch Nederland
Directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB)
Deze directie rapporteert aan de Directeur-generaal van de Belastingdienst.
De directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) draagt bij aan een financieel gezond Nederland door de belastingen van ondernemers in het midden-en kleinbedrijf te heffen, innen en controleren. Deze directie n sluit in de aanpak aan op de uitvoerings- en toezichtstrategie van de Belastingdienst.
De afdelingen binnen MKB zijn:
- Bedrijfsvoering;
- Operatie;
- Klantbehandeling;
- Informatiemanagement, Data & Security;
- Ketens, omzetbelasting en loonheffingen.
Directie Grote Ondernemingen (GO)
Deze directie rapporteert aan de Directeur-generaal van de Belastingdienst.
Directie Grote Ondernemingen (GO) draagt bij aan een financieel gezond Nederland door de belastingen van de grootste organisaties en zeer vermogende personen te heffen, innen en controleren. Gezamenlijk dragen ze bij aan 70% van de belastinginkomsten van het Rijk.
De directie GO is in hoofdlijnen onderverdeeld in vijf verschillende landelijke regio’s. Daarnaast is er een aantal units die meer landelijk werken:
- Landelijk Toezicht en Economische Handhaving
- Invordering
- Internationaal
- Ketens Vennootschapsbelasting en Dividendbelasting
- Keten Overige middelen
- Keten Generieke Kantoor en Toezichtvoorzieningen
Directie Centrale Administratieve Processen (CAP)
Deze directie rapporteert aan de Directeur-generaal van de Belastingdienst.
De directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijkheid voor de ontvangst, verwerking en verzending van de fiscale gegevens van en aan burgers en bedrijven. Om dit te kunnen doelt haalt deze directie jaarlijks meer dan honderd miljoen gegevens op bij collega uitvoeringsorganisaties, banken, gemeenten en bedrijven en zorgt ervoor dat iedereen in Nederland belastingaangifte kan doen en belasting kan betalen of een toeslag ontvangt.
De afdelingen binnen de directie CAP zijn:
- Gegevens
- Heffing
- Inning
- Centrale functies
Directie Klantinteractie & -services (KI&S)
Deze directie rapporteert aan de Directeur-generaal van de Belastingdienst.
Directie Klantinteractie & -services (KI&S) is de klantenservice van de Belastingdienst. Verantwoordelijk voor de informatievoorziening en interactie met burgers en bedrijven en hun dienstverleners. Dit gebeurt via verschillende kanalen: website (belastingdienst.nl), social media (Facebook, Instagram, Linkedin), live chat, portals, BelastingTelefoon (telefonie) en berichten (brieven en digitale berichten).
De afdelingen binnen KI&S zijn:
- Centrale functies
- Kanaal en Ketenregie
- Digitaal
- Belastingtelefoon
Directie Informatievoorziening (IV)
Directie Informatievoorziening (IV) zorgt samen met de rest van de organisatie van de Belastingdienst voor informatievoorzieningen die bijdragen aan een financieel gezond en veilig Nederland. De organisatie heeft te maken met een ingewikkeld ICT-landschap met veel technologieën voor beheer, onderhoud en vernieuwing. Hierbij is niet alleen behoefte aan modernisering van wat er al is maar ook aan nieuwe producten en diensten die aansluiten bij de huidige maatschappij.
De afdelingen binnen IV zijn:
- Integratie Business Services (IBS)
- Generieke Voorzieningen (GV)
- DataCenter Services (DCS)
- Bedrijfsvoering (BV)
- Chief Technology Office (CTO)
- Bureau Directeursondersteuning (BDO)
- Interne Beheersing (InB)
Concerndirecties
Directie Control en Financiën (C&F)
Deze directie rapporteert aan de Directeur-generaal van de Belastingdienst.
De directie Control en Financiën (C&F) brengt in kaart hoe de financiën van de Belastingdienst erbij staan en welke stuurmogelijkheden er zijn om het budget en de uitgaven zo goed mogelijk op elkaar te laten aansluiten. Daarnaast maakt C&F kaders, levert advies en instrumenten op het gebied van interne beheersing.
De afdelingen binnen C&F zijn:
- DG-control
- IB&O
- DO PPK
- DO Control IKO
Directie Fiscale en Juridische Zaken (FJZ)
Deze directie rapporteert aan de plaatsvervangend Directeur-generaal Fiscaliteit van de Belastingdienst.
De directie Fiscale en Juridische Zaken (FJZ) levert fiscaal en juridisch advies aan de ambtelijke en politieke top en richt zich op de kaderstelling van het fiscale uitvoeringsbeleid. De fiscaliteit is het geheel van alle wetten, regels en procedures voor de belastingheffing en -inning en daarmee de kern van de Belastingdienst. De hoofdtaken van FJZ zijn:
- het adviseren
- het stellen van kaders
- het voeren van cassatieprocedures,
- het ontheffen van de geheimhoudingsplicht
- het behandelen van een aantal specifieke juridische zaken
De directie vervult op het fiscaal juridisch terrein een schakelrol tussen de Belastingdienst en het kerndepartement. Fiscale en juridische zaken binnen de Belastingdienst die politiek, publicitair of budgettair gevoelig (kunnen) zijn of het beleid (kunnen) raken, vallen ook onder de verantwoordelijkheid FJZ.
Rechtsstatelijkheid, rechtmatigheid, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid zijn belangrijke waarden die FJZ voor de Belastingdienst als geheel bewaakt.
De afdelingen binnen FJZ zijn:
- Cassatie
- Arbeid en Vermogen
- Formeel Recht en Invordering
- Vpb en IH-Winst
- OB, Auto- en Milieuheffingen
- Juridische Zaken
Directie Informatievoorziening en Digitalisering (IV&D)
Deze directie rapporteert aan de plaatsvervangend Directeur-generaal van de Belastingdienst.
De Belastingdienst is een omvangrijke IV-gedreven organisatie, waarbij het werken op basis van gemeenschappelijke architectuur, standaarden, technieken en methoden van groot belang is voor de bestuur- en beheersbaarheid ervan.
IV&D is verantwoordelijk voor de vertaling van rijksbrede kaders op het gebied van informatievoorziening naar een enterprise-architectuur en een effectief applicatie- en portfoliomanagement, waarin zowel concrete bestuurlijke keuzes worden vastgelegd als keuzes die gemaakt worden in het licht van innovatie & strategie.
Voor datamanagement, informatiehuishouding, integrale beveiligingen privacy is de Concerndirectie IV- en Databeheersing (IV&D) verantwoordelijk voor het stellen, onderhouden, adviseren over en monitoren van de toepassing van kaders. Ook voert IV&D projecten uit die de Belastingdienst ondersteunen bij de implementatie van beleid op de beleidsterreinen van IV&D, zoals het BIO-normenkader, Privacy op orde en Informatiehuishouding op orde. En is er een melddesk voor datalekken binnen de Belastingdienst.
De afdelingen binnen IV&D zijn:
- Architectuur- en data- office
- Bedrijfsvoering;
- Portfoliomanagement;
- Integrale beveiliging en privacy;
- Services en projecten.
Directie Uitvoerings- en Handhavingsbeleid (UHB)
Deze directie rapporteert aan de plaatsvervangend Directeur-generaal Fiscaliteit van de Belastingdienst.
De directie UHB richt zich op het creëren van de juiste inhoudelijke randvoorwaarden voor Belastingdienstmedewerkers om optimaal hun werk te kunnen verrichten en zo burgers en bedrijven zo goed mogelijk te ondersteunen. Goed uitlegbare, uitvoerbare en handhaafbare wetgeving is hierbij het streven. Daarnaast zorgt UHB, op basis van die wetgeving, voor gedragen, realiseerbaar en effectief beleid voor de Belastingdienst. UHB treedt op als verbindende schakel tussen beleid en uitvoering en brengt de uitvoerings- en invoeringsconsequenties van wetgeving integraal in kaart. De Uitvoerings- en Handhavingsstrategie (UHS) dient als basis bij alle werkzaamheden van UHB.
De afdelingen binnen UHB zijn:
- Coördinatie opdrachtnemerschap en uitvoeringstoetsen.
- Uitvoeringsbeleid - (in)directe belastingen.
- Uitvoeringsbeleid - formeel recht, invordering en internationaal.
- Handhavingsbeleid.
- Dienstverlening, signalen en strategische ontwikkeling.
- Dienstverlening, signalen en strategische ontwikkeling.
Directie Organisatie & Personeel (O&P)
Deze directie rapporteert aan de plaatsvervangend Directeur-generaal van de Belastingdienst.
Directie Organisatie & Personeel (O&P) biedt O&P-dienstverlening aan de directoraten- generaal Belastingdienst, Douane en Dienst Toeslagen. De medewerkersbeleving staat centraal. Samen met haar partners en klanten zorgt O&P voor goed werkgeverschap. Door medewerkers de ruimte te geven zich te blijven ontwikkelen in een prettige, veilige en inclusieve werkomgeving. En door blijvend aandacht te hebben voor vitaliteit en werkplezier en te werken vanuit vakmanschap.
Voor het directoraat-generaal Belastingdienst formuleert en actualiseert de directie O&P het organisatie- en personeelsbeleid vanuit een doorvertaling van rijksbrede kaders. Dit doet O&P in samenspraak met de concerndirectie Mens en Organisatie van Financiën.
De afdelingen binnen directie O&P zijn:
• Control en Continu Verbeteren
• Besturing & Strategie
• O&P Advies & Services
• Werkgeverszaken & Integriteit
• Organisatieontwikkeling & Implementatie
• Leiderschap & Cultuur
• Instroom
• Leren & Ontwikkelen
• Vitaal, Veilig & Gezond werken
• TalentWerkt!
Directie Innovatie en Strategie (I&S)
Deze directie rapporteert aan de plaatsvervangend Directeur-generaal van de Belastingdienst.
De directie I&S heeft als missie: de kennisbasis en het strategisch en innovatief handelen van de Belastingdienst te versterken. Dit doet deze directie door te werken aan een toekomstbestendige en wendbare Belastingdienst, die in verbinding staat met de omgeving, kennis heeft van externe ontwikkelingen en leert door te evalueren en innoveren.
De afdelingen binnen I&S zijn:
- Strategie en Innovatie
- Kennis
- Futuring
Corporate Diensten
Directie Vaktechniek (VT)
Deze directie rapporteert aan de plaatsvervangend Directeur-generaal Fiscaliteit van de Belastingdienst.
De directie Vaktechniek adviseert en ondersteunt de Belastingdienst bij het rechtmatig en zorgvuldig heffen en innen van de rijksbelastingen en premies. Dat doet de directie door het onderhouden en versterken van het vakmanschap binnen de Belastingdienst. En door het waarborgen van de kwaliteit van de rechtstoepassing, het toezicht en de handhaving. Rechtsstatelijk handelen, ruimte in het recht, menselijke maat en eenheid van beleid en uitvoering zijn hierbij belangrijke pijlers.
De afdelingen binnen VT zijn:
- BDO;
- B&B
- Kennisgroepen
- Landelijke Coördinatie
- Vakontwikkeling
- Tax Talent Trainees
- Handhaving
- Programma Beroepsopleiding
Directie Datafundamenten en Analytics (DF&A)
Deze directie rapporteert aan de plaatsvervangend Directeur-generaal van de Belastingdienst.
De directie DF&A helpt de Belastingdienst om data-analyse eerlijk en rechtvaardig in te zetten. Dit wordt toegepast op dienstverlening, toezicht & handhaving, bedrijfsvoering, fraudebestrijding en beleidsontwikkeling.
De afdelingen binnen DF&A zijn:
- Portfoliomanagement & Delivery
- Operatie & Exploitatie
- Innovatie
- Kwaliteit
- Keten Analytics
- Bureau Directieondersteuning
Directie Corporate dienst communicatie (CDC)
Deze directie rapporteert aan de plaatsvervangend Directeur-generaal van de Belastingdienst.
De directie CDC levert via in- en externe communicatie een effectieve bijdrage aan de prestaties en positionering van de Belastingdienst. CDC draagt zorg voor het versterken van de reputatie en ondersteunt in de uitvoering van het beleid met betrouwbare en helpende uitvoeringscommunicatie. De vier kernactiviteiten van CDC zijn: burgers en bedrijven ondersteunen, zichtbaar maken wat de Belastingdienst doet, het omgevingsbewustzijn in de organisatie versterken en intern de betrokkenheid vergroten.
De afdelingen binnen CDC zijn:
- Corporate Communicatie;
- Communicatie Burgers en Bedrijven I;
- Communicatie Burgers en Bedrijven II;
- Vormgeving en Realisatie;
- Online Redactie.
Shared Service Organisaties
Directie Financieel en Managementinformatie (F&MI)
Deze directie rapporteert aan de plaatsvervangend Directeur-generaal van de Belastingdienst.
De Shared Service Organisatie Financieel en Managementinformatie (SSO F&MI) zorgt ervoor dat de Belastingdienst, Douane en Toeslagen kunnen beschikken over een betrouwbaar en ordelijk administratief beheer van financiën, personeel en autorisaties. Daarnaast ondersteunt SSO F&MI de drie organisaties bij het sturen en verantwoorden door tijdig te voorzien in de juiste managementinformatie.
De afdelingen binnen SSO F&MI zijn
- Bureau Directeursondersteuning
- Administraties en Verantwoording
- Logisch Toegangsbeheer en Functioneel Beheer Bedrijfsvoering
- Managementinformatie
- Beheersing & Kwaliteit
Directie Centrum voor Facilitaire Dienstverlening (CFD)
Deze directie rapporteert aan de plaatsvervangend Directeur-generaal van de Belastingdienst.
De directie CFD levert producten en diensten voor facilitaire dienstverlening, huisvesting, inkoop en informatiehuishouding. CFD werkt niet alleen voor de Belastingdienst, maar voor ruim 50 afnemers binnen de Rijksoverheid.
De afdelingen binnen CFD zijn:
- Bedrijfsvoering en Strategie;
- Operationele Facilitaire Dienstverlening (OFD) Noord-West;
- Operationele Facilitaire Dienstverlening (OFD) Noord-Oost;
- Operationele Facilitaire Dienstverlening (OFD) Zuid;
- Huisvesting, Facilitair en Advies (HFA)
- Informatiehuishouding (IHH);
- Inkoopuitvoeringscentrum (IUC) Belastingdienst.
- Bureau Keten Ondersteuning;