Blog: “We worden steeds innovatiever in duurzaam inkopen van bedrijfskleding”
Publicatiedatum 10-11-2020, 13:47
"De kwaliteit van de materialen, productie, transport, recycling: er zijn veel facetten die de duurzaamheid van onze bedrijfskleding bepalen. Bij elke aanbesteding proberen we de lat wat hoger te leggen", vertelt John Duijs in zijn blog. Hij is contractmanager Bedrijfskleding van het Inkoopuitvoeringscentrum van de Belastingdienst.
Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord inkopen komen terug in alle facetten van ons inkoopbeleid voor uniformen en andere bedrijfskleding. Energieverbruik, CO2-uitstoot, materialen, welzijn, sociale aspecten: voor al die onderdelen onderzoeken we bij elke aanbesteding de mogelijkheden om het nog beter te doen.
Duurzaam werkende leveranciers
Om te beginnen letten we op de duurzaamheid van onze leveranciers. Bij aanbestedingen werken we daarom bijvoorbeeld met bonuspunten en optiejaren. Hoe duurzamer de kledingartikelen zijn die de leveranciers bieden, hoe meer bonuspunten ze krijgen.
Hoge kwaliteit is duurzamer
We stellen hoge eisen aan de kwaliteit van de kleding, artikelen van een hoge kwaliteit gaan immers langer mee. Voor de borging van deze kwaliteit zijn er textielingenieurs ingezet. Zij hebben een handboek opgesteld waarin alle kwaliteitseisen staan vermeld. Daarmee wordt bij binnenkomst van de kleding gecontroleerd en getest of de kleding voldoet. Dit wordt gedaan bij het KPU-bedrijf (Kleding en Persoonsgebonden Uitrusting) van Defensie waar de Belastingdienst een samenwerking mee gestart is.
Oud wordt nieuw
Om afgedragen bedrijfskleding te recyclen, hebben we sinds 2020 een contract met de Biga Groep, waar ‘mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’ werken. De kleding dient zoveel mogelijk ingezameld te worden. Tegelijk stimuleren we medewerkers daar zelf ook op te letten. Zo kunnen we allemaal bijdragen aan de duurzaamheid van onze kleding. We hebben immers allemaal een rol in het bereiken van duurzaamheid.
De Biga-Groep medewerkers sorteren de kleding die nog niet gedragen is. Deze kleding komt terug in de voorraad zodat we die opnieuw kunnen verstrekken aan onze medewerkers. De afgedragen kleding wordt verknipt en de logo’s verwijderd. Vervolgens wordt de kleding gesorteerd op kleur en materiaal en aan de markt aangeboden als grondstof. Het is mooi om te zien dat er nu al artikelen bestaan waarin onze afgedragen kleding is verwerkt. Zo wordt oud weer nieuw.
Efficiënter transport
Een ander voorbeeld is het vervoer van alle kleding. We maken daarvoor gebruik van de koeriersdiensten van ons logistieke centrum in Apeldoorn, die standaard rondes langs de gebouwen rijdt. We zijn erop gericht onze transporten zo efficiënt mogelijk in te plannen op die rondes, om zo het aantal vervoersbewegingen en de CO2-uitstoot te beperken.
Zo worden we steeds innovatiever in duurzaam inkopen. In 2030 willen we 50% minder grondstoffen voor onze bedrijfskleding verbruiken. In 2050 willen we zelfs alle materialen hergebruiken, zodat we geen afval meer hebben. Er is nog een lange weg te gaan. Die weg gaan we, stap voor stap.
John Duijs
Contractmanager Bedrijfskleding
Werken bij?
Heb je interesse om te werken bij de afdeling Inkoop van de Belastingdienst? Bekijk dan deze vacatures: