Vernieuwen dienstverlening en toezicht
Publicatiedatum 09-06-2022
Burgers en bedrijven verwachten een moderne Belastingdienst met een uitstekende dienstverlening en toezicht. Daarom vernieuwen we steeds. Belangrijke voorwaarden voor vernieuwing zijn de digitalisering van processen en moderne technieken op het gebied van data-analyse en ict.
Belastingdienst van de toekomst
Wij willen hoogwaardige digitale dienstverlening combineren met een persoonlijke benadering: massaal en digitaal waar het kan, maar kleinschalig en persoonlijk waar het moet. Dat is onze uitdaging.
Beheerste vernieuwing dienstverlening
Iedereen moet zijn belastingen op elk moment kunnen betalen. Processen moeten altijd doorgaan. Daarom pakken wij vernieuwingen beheerst aan.
Vernieuwen doen we door te investeren in:
- Personeel: we willen een personeelsbestand dat kwantitatief en kwalitatief passend is. Allereerst met het oog op de continuïteit van ons werk, maar ook met het oog op de vernieuwing. Om dat voor elkaar te krijgen zijn we grootschalig aan het werven. Lees daarover meer op Werken bij de Belastingdienst.
- Ict: de vernieuwing van de ict gaat langzaam. De meeste ict-capaciteit gaat op aan het in de lucht houden van de bestaande systemen en het realiseren van wijzigingen als gevolg van nieuwe wetgeving. De capaciteit voor vernieuwing is daardoor beperkt. Om meer ruimte voor vernieuwing te maken, wordt het achterstallig onderhoud aan de systemen aangepakt.
- Sturing en beheersing: we willen op basis van data de best mogelijke keuzes in de uitvoering en het toezicht maken. Als we de beschikking hebben over data, dan kunnen we ook de effecten van ons optreden meten en ons over de gemaakte keuzes verantwoorden.
- Leiderschap en cultuur: we investeren in onze medewerkers en leidinggevenden, zodat iedereen zijn bijdrage aan de Belastingdienst wil en kan leveren.