Ga direct naar de inhoud
Naar de homepage van Over de Belastingdienst

Toeslagen belt ouders bij nieuwe aanpak dossiers

20 april 2020 17:12

kinderopvangDe Belastingdienst/Toeslagen gaat alle ouders die hun kinderopvangdossier hebben opgevraagd bellen om te vragen met welke specifieke informatie zij het best geholpen zijn. Toeslagen start met deze nieuwe aanpak om deze ouders zo goed en vlug mogelijk helpen.

De afgelopen tijd bleek dat het versturen van complete dossiers soms onvoldoende antwoord geeft op de vragen die ouders hebben. Terwijl het samenstellen van het dossier veel tijd kost. Door eerst samen te kijken naar de vragen die ouders hebben, kan Toeslagen hen beter en sneller helpen aan de juiste informatie.

Het nieuwe proces

Medewerkers van Toeslagen gaan alle ouders die hun dossier hebben opgevraagd bellen en vragen welke specifieke vragen ze hebben. Die zoeken ze dan zo snel mogelijk uit. Daarna maken ze een afspraak met de ouders om de antwoorden te bespreken. De medewerkers bellen ouders die hun dossier het eerste hebben opgevraagd als eerste. Ouders kunnen nog steeds hun volledige dossier krijgen als ze dat willen. Ze moeten daar dan alleen wel langer op wachten.

In nauwe samenwerking met de ombudsman

In aanvulling op de nieuwe werkwijze, is de Nationale Ombudsman gevraagd om in dit proces mee te kijken. De ombudsman denkt mee over de wijze van benaderen van de ouders en ziet erop toe dat Toeslagen (mogelijk) gedupeerden actief en volledig informeert, dat er persoonlijk contact mogelijk is en dat Toeslagen de aanvragen behoorlijk afhandelt. Ook deelt de ombudsman zijn expertise op het gebied van klachtbehandeling, zodat de Belastingdienst de gedupeerden zorgvuldig kan benaderen.

Meer weten