Go directly to content
Naar de homepage

Factsheet ICT op orde

Belastingdienst medewerker is aan het werk in data-centerDagelijks zijn mensen te vinden op internet, shoppen zij online en gebruiken apps op hun mobiele apparaten. Zij communiceren digitaal met elkaar en met bedrijven. De Belastingdienst was er vroeg bij met automatisering, maar nu zijn onze oudere ICT-programma’s niet altijd meer van deze tijd. Hierdoor wordt het steeds lastiger om bijvoorbeeld burgers actuele informatie te geven op elk moment van de dag wanneer zij dat willen.

De Belastingdienst wil communiceren met de burger op manieren zoals de burger dat graag wil. Denk daarbij aan portalen, apps en andere eigentijdse manieren.

Slimme en actuele ICT

Zo zet de Belastingdienst nu de gegevens apart die door meerdere systemen gebruikt worden zoals de gegevens voor de inkomensbelasting en invorderingsinformatie. Ook de persoonlijke gegevens worden nu verzameld op één enkele locatie. Hierdoor hebben we op één plek de juiste gegevens staan. Het grote voordeel daarvan is dat we deze gegevens op één plek kunnen bijhouden in plaats van op tientallen verschillende plekken. Dit is minder bewerkelijk en verkleint de kans op fouten. Als burgers wijzigingen doorgeven, kunnen we het in één keer goed doen.

Vervangen van oude ICT en vernieuwing

Daarnaast ruimt de Belastingdienst op: programma’s die aan het eind zijn van hun ‘technische’ leven, die vervangen zijn door andere programma’s of die de Belastingdienst nauwelijks gebruikt. Een intensieve en precieze opgave waarmee we bereiken dat niet al onze aandacht, geld en capaciteit naar het beheer en onderhoud van die systemen hoeft te gaan. Als we niet meer honderden verouderde applicaties in de lucht hoeven te houden, spelen we capaciteit vrij voor vernieuwing. Er is al ruimte ontstaan om ook nieuwe, toekomstbestendige oplossingen te bedenken. Dat helpt omdat regelmatig de vraag speelt of we blijven vernieuwen of dat we het op een andere manier gaan doen. De aanpak om de ICT verder op orde te krijgen is dus divers. Duidelijk is dat met deze aanpak de ICT van de Belastingdienst de toekomst op een robuuste manier aan kan. Onderstaande vragen en antwoorden geven u meer informatie over het waarom en hoe de Belastingdienst zijn ICT op orde brengt, zodat we een eigentijdse manier van interactie mogelijk maken.