Go directly to content
Naar de homepage

Ontwikkeling online aangifte: van diskette tot MijnBelastingdienst

Sinds 2016 kan iedereen via de eigen online omgeving Mijn Belastingdienst online aangifte doen. De Belastingdienst is al vroeg begonnen met de ontwikkeling van de online aangifte en we blijven onze dienstverlening vernieuwen. Zo zijn steeds meer gegevens vooraf al ingevuld en kunnen ondernemers op dezelfde manier als burgers, ook samen met een fiscaal partner, online aangifte doen via Mijn Belastingdienst.
Infographic ontwikkeling van de online aangifte: aangiftediskette tot aangifte via mijnbelastingdienst (pdf met uitgeschreven tekst beschikbaar)

Nederlanders regelen steeds meer online en willen graag ook gemakkelijk zaken doen met de overheid. De Belastingdienst zorgt ervoor dat steeds meer zaken online te regelen zijn zoals belastingaangifte. We ontvangen al 98 procent van de belastingaangiften digitaal. De Belastingdienst heeft het meeste vooraf ingevuld. Belastingplichtigen hoeven deze alleen nog maar te controleren en aan te vullen waar nodig. En als de gegevens al compleet zijn en als er niets hoeft te worden aangevuld kunnen zij ook aangifte doen met de aangifteapp.

Wij beschikken over steeds meer gegevens waarmee de aangifte vooraf ingevuld kan worden. Zoals burgerservicenummers (BSN), geboortedata, banksaldi, WOZ-waardes, loon, pensioenen en andere uitkeringen. Voor de aangifte inkomstenbelasting 2018 hebben wij voor bijna 7 miljoen burgers al een volledig ingevulde aangifte klaar staan. Het contrast is groot met een aantal jaar geleden. Toen moesten burgers nog zelf hun gegevens verzamelen voor hun aangifte. Die aangiften controleerden wij met dezelfde data die we nu vooraf verstrekken. Nu iedereen online aangifte kan doen is er een einde gekomen aan de oude manier van digitaal aangifte doen via een te downloaden aangifteprogramma. Het grote voordeel van online aangifte doen is dat mensen Mijn Belastingdienst overal kunnen benaderen waar ze zijn. Vorige jaren heeft de online aangifte zich bewezen. De aangifteapp bestaat nu 4 jaar, bevat dezelfde vooraf ingevulde gegevens als de online aangifte en wordt vooral gebruikt voor eenvoudige aangiften waarin niets gewijzigd hoeft te worden.

Jaren 90 tot nu

De Belastingdienst is al vroeg begonnen met de ontwikkeling van de online aangifte. Een terugblik laat zien dat er in 20 jaar veel is veranderd. Na jarenlang alleen de aangifte via het papieren aangiftebiljet, werd midden jaren 90 van de vorige eeuw de digitale aangiftediskette geïntroduceerd. Een ware revolutie. In tegenstelling tot de aangifte op papier, bood de diskette met helpteksten meer duidelijkheid. Vanaf dat moment konden mensen hun aangifte zelf opslaan op de computer en op de diskette bewaren. In het eerste jaar moest de aangiftediskette waarop het programma was opgeslagen in een kartonnen envelop worden opgestuurd naar de Belastingdienst. Vanaf belastingjaar 1996 konden mensen de aangifte ook per modem insturen. Al gauw kon je ook aangifte doen via een te downloaden aangifteprogramma op Belastingdienst.nl. Met het aangifteprogramma was het mogelijk om een aangifte voor het eerst digitaal in te zenden. Met het digitale programma konden mensen met een druk op de knop de aangifte opslaan op de eigen computer en digitaal versturen naar de Belastingdienst. Geen zoekgeraakte diskettes meer die zorgden voor ongemak.

Overzichtelijk

Een stap verder in de tijd werd het met de komst van de aangifteapp gemakkelijker om de belastingaangifte te regelen. Ook werden de ‘Mijn omgevingen’ steeds belangrijker om data op te slaan en zaken te doen met onder andere de overheid. Met de introductie van Mijn Belastingdienst was eigen opslagruimte niet meer nodig. Via Mijn Belastingdienst kunnen mensen belastingzaken regelen zoals het doen van aangifte, het doorgeven van wijzigingen en het aanvragen van uitstel voor het doen van aangifte. In een eigen online omgeving kan iedereen dus zaken doen met de Belastingdienst en bewaar je alles op één plek. Overzichtelijk en altijd en overal online in te zien.

Een stap verder in de tijd werd het met de komst van de aangifteapp gemakkelijker om de belastingaangifte te regelen. Ook werden de ‘Mijn omgevingen’ steeds belangrijker om data op te slaan en zaken te doen met onder andere de overheid. Met de introductie van MijnBelastingdienst was eigen opslagruimte niet meer nodig. Via MijnBelastingdienst kunnen mensen belastingzaken regelen zoals het doen van aangifte, het doorgeven van wijzigingen en het aanvragen van uitstel voor het doen van aangifte. In een eigen online omgeving kan iedereen dus zaken doen met de Belastingdienst en bewaar je alles op één plek. Overzichtelijk en altijd en overal online in te zien.

Vragen en antwoorden

Zie ook