Ga direct naar de inhoud

Dienstverlening en contact

Publicatiedatum 19-04-2022

In het onderzoek meten we ook de mate van tevredenheid over het contact met de Belastingdienst, zoals bijvoorbeeld via onze website. Maar ook onze dienstverlening via de Belastingtelefoon of de balie.

Reden bezoek website Belastingdienst*

    De belangrijkste reden om in 2021 de website te bezoeken is om informatie te zoeken over wet- en regelgeving: 40%. Verder: aanvragen of downloaden biljet of formulier (22%), voor hulp bij invullen of aanvraag of wijziging (14%), rekenhulp (9%), aanvraag/ doorgeven wijziging op Mijn Toeslagen (6%), voortgang behandeling aanvraag of wijziging (5%), anders (4%).

    * inclusief Douane- en Toeslagenwebsite

    Reden contact BelastingTelefoon**

      Belangrijkste redenen om in 2021 contact op te nemen met de BelastingTelefoon zijn: om te weten hoe het staat met de behandeling van de aanvraag/aangifte (24%), voor hulp bij invullen van een aanvraag of aangifte (18%) en om informatie te krijgen (17%). Verder: om biljet of formulier aan te vragen (9%), verzoek tot uitstel van betaling (7%) en anders (25%).

      ** inclusief DouaneTelefoon

      Wijze van contact met de Belastingdienst

      De website is duidelijk de meest gebruikte wijze om in contact te komen met de Belastingdienst.

      Website bezocht: 48, Douane-/BelastingTelefoon gebeld: 27, Brief geschreven 24, Bezwaarschrift ingediend: 23, Gebeld met behandelend ambtenaar: 16, E-mail gestuurd: 15, Helpdesk Intermediairs gebeld: 11, Balie van kantoor bezocht: 2, Anders: 33, Geen contact in de afgelopen 12 maanden: 22

      Duidelijkheid aangifteprogramma

        Duidelijkheid aangifteprogramma in 2021: zeer duidelijk (23%), duidelijk (50%), neutraal (23%), onduidelijk (3%), zeer onduidelijk (1%).

        Meer dan 90% vindt het aangifteprogramma inkomstenbelasting 'neutraal' tot 'zeer duidelijk'. 2010 (91%), 2011 (88%), 2012 (90%), 2013 (90%), 2014 (93%), 2015 (92%), 2016 (90%), 2017 (91%), 2018 (93%) en 2019 (93%), 2020 (96%) en 2021 (93%).

        Resultaten Fiscale Monitor 2021

        Wil je meer resultaten bekijken vanuit dit onderzoek? Bekijk dan de rapportage en tabellen van de fiscale monitor 2021. Of bekijk de resultaten van een van de andere thema’s:dan de overzichten:

        Deel deze pagina