Go directly to content
Naar de homepage

Functioneren

De gegevens op deze pagina laten zien hoe Nederland naar het functioneren van de Belastingdienst kijkt. Vinden mensen bijvoorbeeld dat hun aangiftes snel genoeg afgehandeld worden? Welk rapportcijfer geven ze de Belastingdienst?

Rapportcijfer functioneren Belastingdienst Welk rapportcijfer geeft men de Belastingdienst
  • Het gemiddelde cijfer dat de doelgroepen geven voor de manier waarop de Belastingdienst in het algemeen functioneert is een 6,7.
  • Ten opzichte van 2018 is het gemiddelde oordeel gelijk gebleven. In vergelijking met de jaren ervoor lagen de cijfers lager. Voor de Belastingdienst als geheel is er een stijgende trend.
Tevredenheid website Belastingdienst Tevredenheid BelastingTelefoon
      • Over de website is circa 95% van de mensen ‘neutraal’ tot ‘zeer tevreden’. De gemiddelde score is 3,6 op een schaal van 1 tot 5.
      • Driekwart van de mensen is ‘neutraal’ tot ‘zeer tevreden’ over de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon. De gemiddelde tevredenheid op een schaal van 1 tot 5 is 3,2.
      Snelheid afhandeling aangiftes, aanvragen en wijzigingen Snelheid waarmee Belastingdienst geld terugstort
        • Meer dan 80% van de ondervraagden is ‘neutraal’ tot ‘zeer tevreden’ over de snelheid waarmee de Belastingdienst aangiftes, aanvragen en/of wijzigingen afhandelt, een 3,3 op een schaal van 1 tot 5.
        • Gemiddeld vindt 85% dat de Belastingdienst ‘neutraal’ tot ‘zeer snel’ geld terugstort. Dat is op een vijfpuntsschaal een 3,5.

        Resultaten Fiscale Monitor 2019

        Wil je meer resultaten bekijken vanuit dit onderzoek? Bekijk dan de overzichten: