Ga direct naar de inhoud

Jaarplan 2021: Focus op verbetering van de dienstverlening

30 november 2020 12:10

Staatssecretarissen Vijlbrief en Van Huffelen van Financiën stuurden op 24 november het laatste gezamenlijke Jaarplan van de Belastingdienst, Toeslagen en Douane naar de Tweede Kamer. In 2021 starten Toeslagen en Douane als zelfstandig directoraat-generaal en gaat de Belastingdienst zich concentreren op zijn fiscale taken. 2021 is in die zin een overgangsjaar.

In het plan zetten de Belastingdienst, Toeslagen en Douane sterk in op de verdere ontwikkeling van de dienstverlening. Er is meer aandacht voor de kerntaken, directer contact met burgers en bedrijven, en digitalisering. Ook gaan de diensten in 2021 meer medewerkers aantrekken en aandacht besteden aan de cultuur van hun organisatie.

Verbeteren van de dienstverlening

Bij alle onderdelen ligt de focus in 2021 sterk op verbetering van de dienstverlening. We willen zorgen voor een snelle, betrouwbare en zorgvuldige behandeling van de belastingzaken. Waarbij wij deskundige en persoonlijke ondersteuning bieden waar dit nodig is.

Toeslagenstelsel veranderen

De kinderopvangtoeslagcasus heeft veel impact gehad op de burger én op de medewerkers. Daarom gaat het compenseren van gedupeerden met kinderopvangtoeslag ook in 2021 door. Daarnaast kijken we hoe het toeslagenstelsel zo kan veranderen dat mensen beter weten hoe de regelingen werken.

Meer kennis en mankracht

Bij Toeslagen komt er meer mankracht om snel naar fouten in de aanvragen van toeslagen te kijken, zodat problemen met terugbetalingen worden voorkomen.

Administratief gemak voor ondernemers

Ondernemers worden op hun beurt beter geholpen met een vooraf ingevulde winstaangifte en directe betaalmogelijkheden via iDeal. Ook gaat de Belastingdienst in 2021 met ondernemers in gesprek over onjuistheden en gaan we hen helpen met fiscale vraagstukken.

Verder verbeteren ICT

Om beter in te kunnen spelen op de werkzaamheden en betere en meer gepersonaliseerde dienstverlening te kunnen bieden voor burgers en bedrijven, is er een driejarig ICT-verbeterprogramma. Dat moet het bijvoorbeeld mogelijk maken voor burgers om in MijnToeslagen terugvorderingen, betalingen en betalingsregelen in te zien.

Cultuur

Consistent en consciëntieus implementeren en naleven van wet- en regelgeving is een van de belangrijke focuspunten voor 2021. Dit valt samen met de herwaardering van het vakmanschap binnen onze organisatie. En dat is meer dan alleen personeelsbeleid. Minstens zo belangrijk zijn organisatorische aspecten en de cultuur van onze organisatie. Daarom werken we aan een open en inclusieve cultuur, waarin medewerkers worden gewaardeerd, waar vakmanschap centraal staat en samenwerking de standaard is.

Zie ook