Go directly to content
Naar de homepage

Informatiepunten in bibliotheken helpen minder digivaardige burgers op weg

3 juli 2019 15:38

Burgers kunnen sinds 1 juli 2019 terecht bij Informatiepunten Digitale Overheid in 15 lokale bibliotheken voor hulp bij het vinden van overheidsinformatie op internet. Ook kunnen zij in de bibliotheken gratis computercursussen volgen. De Belastingdienst is één van de publieke organisaties die de overheidsdienstverlening hiermee toegankelijk willen maken voor burgers die minder digivaardig zijn.

Bij de Informatiepunten kunnen burgers vragen stellen aan getrainde bibliotheekmedewerkers over de dienstverlening van aangesloten overheidsorganisaties. Bijvoorbeeld over belasting- en toeslagzaken. Of over hun persoonsgebonden budget en hun AOW. De bibliotheekmedewerkers helpen hen met het vinden van informatie op openbare websites van de aangesloten partijen.

Bij meer persoonsgebonden en inhoudelijke vragen verwijzen zij mensen naar de aangesloten organisaties. Of naar lokale partners van bibliotheken, zoals sociaal raadslieden, welzijnsinstellingen, ouderenbonden of de gemeente.

Het is de bedoeling dat het aantal Informatiepunten in bibliotheken de komende 2 jaar wordt uitgebouwd, zodat er in 2021 een landelijk dekkend netwerk is.

Gratis digivaardigheidscursussen

Burgers die hun digitale vaardigheden willen vergroten, kunnen in lokale bibliotheken ook gratis computercursussen volgen die hen digitaal zelfredzamer te maken. De Belastingdienst en de KB werken daarin sinds 2016 samen. De cursussen worden nu jaarlijks al gevolgd door 40.000 mensen. De nieuwe samenwerking met de andere overheidsorganisaties maakt het mogelijk om dit aantal verder te vergroten.

Burgers hoeven geen lid te zijn van de bibliotheek om gebruik te maken van de Informatiepunten en de cursussen. Aangesloten organisaties verwijzen burgers actief door naar ondersteuningsmogelijkheden in bibliotheken.

Aanpak digitale inclusie

De Informatiepunten zijn een initiatief van de Koninklijke Bibliotheek, de Belastingdienst, het Centraal Administratie Kantoor (CAK), het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het UWV en DUO.

Deze organisaties geven met het nieuwe initiatief invulling aan de aanpak Digitale inclusie die in december 2018 naar de Tweede Kamer is gestuurd door staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Daarin legt het kabinet uit hoe het wil zorgen dat iedereen kan meedoen in de digitale samenleving. Niet voor iedereen is dat gemakkelijk. Zo’n 4 miljoen mensen ervaren problemen bij het digitaal contact met de overheid.

Staatssecretaris opent eerste Informatiepunt

Staatssecretaris Knops heeft op 1 juli het Informatiepunt in de Bibliotheek Venlo geopend. Lees meer over de opening en de informatiepunten op de website van de Koninklijke Bibliotheek.

Staatssecretaris Raymond Knops opent het Informatiepunt in de bibliotheek in Venlo

Laagdrempelig en dichtbij

De samenwerking tussen de Belastingdienst en de Koninklijke Bibliotheek is onlangs met 4 jaar verlengd. Naast het aanbieden van computercursussen stimuleren de Belastingdienst en de KB maatschappelijke organisaties gezamenlijk om belastingspreekuren te houden in lokale bibliotheken. Mensen kunnen daardoor dichtbij huis en op een laagdrempelige manier hulp krijgen bij het regelen van belasting- en toeslagzaken.

Lees wat de Belastingdienst nog meer doet om burgers te ondersteunen in het thema Ondersteuning burgers.