Go directly to content
Naar de homepage

In gesprek met maatschappelijk dienstverleners

16 juni 2017 16:32

Belastingdienst en maatschappelijke organisaties in gesprek over samenwerking bij ondersteuning van burgers belasting- toeslagzaken. Samen met maatschappelijke organisaties zorgt de Belastingdienst ervoor dat zoveel mogelijk mensen zelf hun belasting- en toeslagzaken kunnen regelen. Nu de aangifteperiode achter de rug is organiseert de Belastingdienst een reeks sessies met maatschappelijke organisaties om de samenwerking voor, en tijdens, de aangifteperiode te bespreken.

Ook dit jaar leverden maatschappelijke organisaties weer een waardevolle bijdrage aan de aangiftecampagne. Professionals en vrijwilligers hielpen talloze mensen die moeite hebben met het zelfstandig, tijdig en juist indienen van hun aangifte inkomstenbelasting 2016.

Dialoogsessies

Relatiebeheerders van de Belastingdienst gingen afgelopen periode tijdens verschillende ‘dialoogsessies’ in gesprek met vertegenwoordigers van maatschappelijk organisaties. Doel hiervan is bespreken hoe zij de samenwerking met de Belastingdienst voor en tijdens de aangifteperiode hebben ervaren en hoe de ondersteuning uiteindelijk nog beter kan aansluiten op de vraag van burgers die zich niet redden met hun belasting- en toeslagzaken.

Ervaringen deelnemers

vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties delen ervaringen uit tijdens een dialoogsessie met de belastingdienstAan een dialoogsessie die onlangs in Utrecht werd gehouden namen 25 vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties deel. De meeste van hen waren tijdens de invulcampagne zelf actief als ‘invulhulp’, namens bijvoorbeeld seniorenorganisaties, vluchtelingen- en migrantenwerk of wijkbureaus. Van hen kwamen vooral praktische vragen en suggesties.

Lucia Lamero Garcia van Netwerk Organisatie Oudere Migranten (NOOM) wees bijvoorbeeld op het probleem dat zich voordoet bij hulp aan huis als mensen geen internet hebben. “Ook het nog niet digitaal beschikbare M-biljet, voor wie tijdelijk in Nederland verblijft, wil ik graag als verbeterpunt noemen.” Daarnaast complimenteerde Lucia Lamero Garcia met name de ICT-mensen van de Belastingdienst: “Vorig jaar hadden we nog problemen met de toegankelijkheid van de aangiftesite, nu op een enkel incident na niet meer.”

Kennisnetwerk Belastingen en Toeslagen

De Belastingdienst ondersteunt het werk van maatschappelijke organisaties onder andere door het online Kennisnetwerk Belastingen en Toeslagen. Dit online platform biedt lesmodules over de inkomstenbelasting en toeslagen en informatie over actuele regelgeving, wijzigingen, nieuws en verstoringen. Het Kennisnetwerk trok inmiddels ruim 22.000 unieke bezoekers, met een piek tot 1.500 bezoekers per dag in de maanden januari en februari 2017.

Professionals en vrijwilligers die dit kennisnetwerk inmiddels kennen, zijn enthousiast. Een vertegenwoordiger van vereniging ‘Heuvelrug Senioren’ reageert tijdens de dialoogsessie in Utrecht: “Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar ik ga het zeker gebruiken.” De zelf niet meer zo piepjonge man helpt al jaren senioren bij het doen van hun aangifte. Lachend voegt hij eraan toe: “Je bent immers nooit te oud om te leren!”

In totaal organiseerde de Belastingdienst 7 sessies door het hele land. De laatste in die reeks vond vrijdag 17 juni plaats in Groningen.

Zie ook