Go directly to content
Naar de homepage

Blog: Hulp bij aangifte, de Belastingdienst deed het niet alleen

6 mei 2019 11:39

Pas moest ik glimlachen, toen ik elders op deze website las dat sociaal raadslieden de aangiftetijd een ‘feestje’ vonden. Zo heb ik de afgelopen aangifteperiode zelf ook ervaren! En net als deze maatschappelijk dienstverleners waren mijn collega-relatiebeheerders (onze contactpersonen voor maatschappelijke instanties) en ik al lang voor de aangiftetijd bezig om te zorgen dat mensen de ondersteuning konden krijgen die zij nodig hadden bij hun aangifte.

Dat deden we niet alleen. Sinds 3 jaar werken wij samen met de Koninklijke Bibliotheek. Samen stimuleren we maatschappelijke organisaties om belastingspreekuren te houden in lokale bibliotheken. Burgers kunnen daar voor hulp bij de aangifte terecht bij sociaal raadslieden, maatschappelijk werkers, ouderenbonden en vrijwilligers. De samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek is onlangs verlengd. En daar zijn wij erg blij mee, want het werpt vruchten af.

Je loopt makkelijker binnen bij een bibliotheek

Meer lokale bibliotheken en maatschappelijke organisaties zijn uit zichzelf gestart met het voorbereiden van spreekuren. Dit jaar werden op meer plekken in het land spreekuren gehouden dan in voorgaande jaren. Dat is prettig voor mensen die hulp nodig hebben, je loopt nu eenmaal makkelijker binnen bij de bibliotheek om de hoek dan bij een belastingkantoor.

Mijn collega’s en ik hebben zelf ook een kijkje genomen bij de belastingspreekuren, om te horen hoe het gaat. Ik vond het geweldig om te zien hoe maatschappelijk dienstverleners overal op hun eigen manier invulling gaven aan deze hulp bij de aangifte.

Aangifte doe je niet elke dag

Mensen vinden het fijn dat zij houvast krijgen bij het doen van aangifte. Dat is belangrijk, want een belastingaangifte vul je niet elke dag in. Ik begrijp dus heel goed dat mensen er wat onzeker van kunnen worden.

Sommige burgers zeiden na zo’n spreekuur opgelucht dat zij volgend jaar zelf online aangifte kunnen doen. Dat is geweldig! Anderen komen volgend jaar vast en zeker opnieuw naar de bieb, om de aangifte samen met maatschappelijk dienstverleners en vrijwilligers in te vullen. Ook dat is prima.

Ondersteuning via Kennisnetwerk

Wij weten dat zij in goede handen zijn. Deze maatschappelijk dienstverleners en vrijwilligers zijn experts, die vaak al jaren mensen helpen bij de aangifte. Omdat de belastingregels elk jaar wel iets veranderen, ondersteunen wij maatschappelijk dienstverleners met kennis en informatie. Onder meer via het Kennisnetwerk Belastingen en Toeslagen: een website met cursussen en informatie waarmee zij zich kunnen voorbereiden op de aangifteperiode. Het voorziet in een behoefte. Vorig jaar trok de website 25.000 bezoekers. Naast het Kennisnetwerk houden we ook contact op jaarlijkse informatiebijeenkomsten.

Persoonlijk contact is belangrijk

Persoonlijk contact met maatschappelijk dienstverleners is belangrijk voor de Belastingdienst. Zij staan dicht bij burgers en weten waar mensen tegenaan lopen bij belasting- en toeslagzaken. Hun vragen en opmerkingen helpen ons bij het verbeteren van onze dienstverlening. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld nieuwe voorbeelden aan het Kennisnetwerk toegevoegd. Zo konden dienstverleners vóór de aangifteperiode oefenen met situaties die van belang zijn voor de aangifte, maar die ze ingewikkeld vinden.

Bedankt voor jullie inzet!

Inmiddels zit de aangifteperiode er op. Een periode waar ook verantwoordelijk directeur Eline Spros erg trots op is. Mede namens al mijn collega’s wil ook ik alle maatschappelijk dienstverleners en vrijwilligers bedanken voor hun inzet. Wij hopen dat de aangifteperiode óók voor jullie een feestje is geweest!

Brenda Jacobs,
senior relatiebeheerder

Zie ook