Ga direct naar de inhoud
Belastingdienst, onderdeel van de Rijksoverheid - Naar de homepagina

Blog: "Kun jij mijn persoonlijke inspecteur worden?"

3 april 2021 09:00

'Oh, mijn aangifte klopt op dat punt dus niet?', zei een mevrouw toen ik haar belde over het bezwaar dat ze bij ons had ingediend. Nú begreep ze pas waarom ze een aanslag van ons had ontvangen." Fiscalist Lale Sarac behandelt bezwaarschriften van burgers die het oneens zijn met hun definitieve aanslag inkomstenbelasting.

Ik kies bewust voor een persoonlijke aanpak. Zo bel ik altijd met de persoon die het bezwaar indient. Ik vraag dan waarom die het niet eens is met de aanslag. Mensen zijn vaak verbaasd als ze worden gebeld door iemand van de Belastingdienst. En dan ook nog eens met een 06-nummer. Dan ben je ineens zichtbaar voor ze. Veel meer dan wanneer ze een brief van je ontvangen. Bellen verkleint de afstand.

Eenvoudig uitleggen

Als ik mensen bel over het bezwaar dat ze indienden, dan leg ik uit wat er waarom is gedaan door de Belastingdienst. Ik wil dat iemand begrijpt wat er is gebeurd. Ik probeer dit in gewone mensentaal uit te leggen. Dat is best een uitdaging. Daarvoor moet ik goed in het dossier duiken. Vervolgens bedenk ik dan hoe ik dit zo makkelijk mogelijk kan vertellen.

Ieder bezwaar is een uitdaging

Ieder bezwaar is een uitdaging. Soms voer ik lastige gesprekken. Zo was er een meneer die tijdens het invullen van zijn aangifte advies vroeg aan de BelastingTelefoon. Hij vond dat hij door dit gesprek zijn aangifte verkeerd had ingevuld. Dat maakte hem boos. Doordat de Belastingdienst hem verkeerd had geïnformeerd, ontving hij een aanslag. Ik gaf hem de ruimte om zijn verhaal te doen. Daar werd hij rustig van. Ook liet ik hem inzien waarom wij deze beslissing zo moesten nemen. Uiteindelijk legde hij zich hierbij neer.

Brug tussen burger en belastingwetgeving

Ik voel me op mijn plek als brug tussen burger en belastingwetgeving. Iets persoonlijks betekenen voor mensen: dat vind ik belangrijk. Zo pakte ik de aangifte van de mevrouw, waarover ik in het begin van mijn blog vertelde, zelf op. Deze keer was ze voorbereid op de aanslag. En belangrijker nog: ze begreep waarom ze geld moest terugbetalen. Ze was blij met mijn hulp. Zelfs zo blij dat ze mij vroeg of ik haar persoonlijke inspecteur kon worden.

Lale Sarac
Fiscalist

Heb je interesse om te werken bij de Belastingdienst? Bekijk dan onze vacatures op werken.belastingdienst.nl.