Go directly to content
Naar de homepage

Blog: Een parel van een aangifteperiode

1 mei 2019 14:57

Eline SprosOm middernacht zat de aangifteperiode erop. Ik kijk terug op een dynamische periode met veel mooie momenten. Momenten waaraan veel mensen hebben bijgedragen. Uiteraard iedereen die aangifte heeft gedaan, maar ook de duizenden collega’s en niet te vergeten alle studenten, maatschappelijk dienstverleners en bibliotheken die zich hebben ingezet. Samen hebben we ervoor gezorgd dat 9,5 miljoen Nederlanders vóór 1 mei aangifte hebben gedaan. In deze blog zet ik de vijf momenten en inzichten die mij het meest zijn bijgebleven op een rij. En natuurlijk wil ik iedereen bedanken voor zijn bijdrage hieraan!

1. De deuren gaan letterlijk open

Op vrijdag 1 maart namen wij media voor het eerst in de geschiedenis tijdens de aangiftecampagne mee achter de schermen in Apeldoorn. Het was bijzonder te zien dat onze manier van werken die voor ons vanzelfsprekend is, dit allerminst was voor de aanwezige journalisten en verslaggevers. Hoewel we het op dat moment nog niet wisten, zagen de media hoe wij een recordaantal aangiftes op de eerste dag ontvingen. 9,5 miljoen Nederlanders deden dit jaar weer op tijd aangifte. Of u de aangifte nu zelf deed, iemand anders hielp met zijn of haar aangifte of voor een ander aangifte deed: bedankt!

2. Estafette

De belastingaangifte kun je vergelijken met een estafette waarbij steeds andere mensen uit de keten actief zijn. We begonnen bij de collega’s die in januari startten met het klaarzetten van ruim 202 miljoen gegevens in de vooraf ingevulde aangiftes. Vanaf 1 maart waren ons versterkte team van de BelastingTelefoon en de collega’s achter de website en social mediakanalen aan de beurt. Ik ben trots dat wij dit jaar goed bereikbaar waren. Want het aantal vragen per dag blijft lastig in te schatten. Tot slot controleren de collega’s van toezicht de ontvangen aangiftes. Dit is de laatste etappe waarin we keihard werken om alle ontvangen aangiften zo snel mogelijk te behandelen. Want beloofd is beloofd: de 6,1 miljoen mensen die vóór 1 april aangifte hebben gedaan, krijgen vóór 1 juli bericht van ons.

3. De vooraf ingevulde aangifte wordt ‘gewoon’

Wanneer je iets voor het eerst doet, voelt dit vaak spannend en kost het doorgaans meer tijd. De vooraf ingevulde aangifte is geen uitzondering, merk ik. Toen wij in 2015 startten met de online aangifte voor burgers was dit wennen. Die tijd is voorbij. De afgelopen weken werd ik veel aangesproken op hoe makkelijk en snel online belastingaangifte doen nu is. Dit is heel waardevol en bevestigt dat onze continue inspanningen om de online aangifte te verbeteren, werken.

4. Offline ondersteuning essentieel

Hoewel wij 99% van de aangiftes online ontvangen, realiseer ik mij goed dat online aangifte doen niet voor iedereen is weggelegd. Daarom hebben wij samen met maatschappelijke organisaties en vele vrijwilligers in het hele land hulp bij aangifte geboden. Onlangs was ik te gast op de Haagse Hogeschool. Het was hartverwarmend te zien hoe een dame op leeftijd haar waardering uitsprak voor de hulp van de studenten. Ondanks dat ze slecht ter been is, is het bezoek van dit inloopspreekuur voor haar vaste prik.

5. Lof vanuit de media

‘De Belastingdienst heeft ook een eigen parel. En het is er niet zomaar eentje: het gaat om de belastingaangifte’. Deze uitspraak is niet van mijzelf, maar van een redacteur van De Telegraaf. Ook de Nationale Ombudsman bracht onlangs een uitvoerig verhaal over hoe wij mensen die digitaal minder vaardig zijn helpen hun aangifte te doen. Deze mooie woorden zijn niet voor mij bedoeld, maar voor alle collega’s, externe partners en vrijwilligers die zich dag en nacht onverminderd hebben ingezet en nog steeds inzetten om de belastingaangifte in goede banen te leiden. Dank u wel!

Eline Spros-Vierkant
Directeur Particulieren

Zie ook