Go directly to content
Naar de homepage

‘Belastingspreekuren zijn voor ons een feestje!’

14 maart 2019 09:10

Nederland doet sinds 1 maart weer belastingaangifte. Veel maatschappelijk dienstverleners waren ruim voor die tijd al hard aan het werk om belastingspreekuren voor te bereiden. Die houden zij onder meer in lokale bibliotheken om mensen hulp te bieden bij de aangifte. Zo ook sociaal raadsman Berno van ’t Hul en sociaal raadsvrouw Ingeborgh Kiers van Stichting De Kern in Zwolle. Zij vertellen hoe zij van belastingspreekuren een feestje maken.

Berno en Ingeborgh staan in april samen met collega’s en met vrijwilligers van het lokale samenwerkingsverband Op Orde klaar om mensen te helpen met hun belastingaangifte. Die kunnen dan terecht in bibliotheken in Zwolle en Kampen. ‘Het is het tweede jaar dat we inloopspreekuren houden in bibliotheken. We breiden uit naar Olst-Wijhe, want er is veel interesse. Vorig jaar hielpen we in Zwolle 500 tot 700 mensen met de aangifte. En in Kampen ging het om zo’n 200 aangiften’, vertelt Berno.

Aangiftehulp middenin de stad

De Belastingdienst en de Koninklijke Bibliotheek stimuleren samen lokale bibliotheken en maatschappelijk dienstverleners om belastingspreekuren te houden. Want bibliotheken zijn laagdrempelig en maatschappelijke organisaties als stichting De Kern staan dichtbij burgers. De spreekuren zijn één van de pijlers uit het samenwerkingsconvenant van de Belastingdienst en de Koninklijke Bibliotheek. Lees daarover meer in het Factsheet Ondersteuning burgers.

‘De Kern had al een succesvol belastingproject dat afliep en we zijn 2 jaar geleden ingegaan op een uitnodiging van de bieb om daar spreekuren te houden. Die samenwerking is voor ons waardevol, want we kunnen mensen nu helpen in de Stadskamer; een prachtige, toegankelijke locatie, middenin Zwolle. De bibliotheek ondersteunt ons met ruimte en faciliteiten en wij hebben de kennis in huis om mensen te helpen bij hun aangifte’, zegt Berno.

Besteed aandacht aan spreiding

Berno: ‘Vorig jaar stonden er op de eerste dag meteen tientallen mensen voor de deur van de bieb, terwijl ze meerdere dagen bij ons terecht konden. Tja, daar hadden ze bij de bibliotheek ook niet op gerekend… Gelukkig konden we het samen prima opvangen. We hebben geleerd dat we bij het uitnodigen aandacht moeten besteden aan de spreiding. En het is belangrijk dat er in de bieb een ontvangstruimte is, waar je mensen goed kunt opvangen.’

Ingeborgh Kiers en Berno van ’t Hul voor een wijkcentrum. Ook in wijkcentra kunnen mensen in de aangifteperiode terecht bij maatschappelijk dienstverleners voor hulp bij de belastingaangifte

Lange adem nodig

Is zo’n grote toeloop gegarandeerd als je inloopspreekuren houdt? Ingeborgh: ‘De Kern is al jaren goed bekend in Zwolle, dus we hebben goed contact met onze eigen cliënten. En we kunnen ook mensen uitnodigen via partijen in ons netwerk, zoals de woningbouwvereniging, het sociaal wijkteam en de gemeente. Maar bij maatschappelijke organisaties die die contacten nog niet hebben, zal een belastingspreekuur niet meteen “booming” worden. Ik denk dat je een lange adem moet hebben, en bereid moet zijn om er langer in te investeren’, zegt ze.

Bieb kan spreekuren aantrekkelijker maken

Volgens Berno kunnen bibliotheken zelf ook van alles doen om de spreekuren nóg aantrekkelijker te maken. ‘Wij richten ons op mensen die weinig te besteden hebben, en die hebben misschien best interesse in het aanbod van de bibliotheek. Daar kun je als bieb creatief op inspelen; bijvoorbeeld met een pasje waarmee bezoekers van spreekuren gratis materialen kunnen lenen.’

Begin op tijd met voorbereiden

‘Wil je belastingspreekuren goed organiseren, begin dan op tijd met de voorbereidingen’, adviseert Ingeborgh. ‘We moeten uitzoeken welke cliënten we uitnodigen, uitnodigingen versturen, overleggen met de bibliotheek: dat kost tijd. In het eerste jaar zijn we 2 maanden voor de start van de aangifteperiode gevraagd om spreekuren te houden in de bieb. Achteraf gezien was die uitnodiging van de bieb kortdag. Daarom zijn we nu in november al begonnen met voorbereiding van de spreekuren die we in april houden.’

‘Maak belastingspreekuren voor jezelf ook een beetje leuk!’

De belangrijkste tip? ‘Zorg dat je de spreekuren ook voor jezelf en je team een beetje leuk maakt!’, zegt Ingeborgh. ‘Deelnemers zijn elk jaar weer blij met onze hulp, en wij kijken er zelf ook erg naar uit. Want we kunnen de banden met cliënten aanhalen. Ook de sociaal raadslieden van De Kern ontmoeten elkaar tijdens de spreekuren. We maken bewust tijd voor elkaar door samen te lunchen, en na afloop is er zelfs een borrel. Voor ons zijn de Belastingspreekuren écht een feestje!’

Oefenen met het Kennisnetwerk

Net als veel andere maatschappelijk dienstverleners bereiden ook sociaal raadslieden van De Kern Zwolle zich voor op de aangifteperiode met het Kennisnetwerk Belastingen en Toeslagen; het online kennisportaal waarmee de Belastingdienst maatschappelijk dienstverleners ondersteunt. Ingeborgh: ‘wij vragen alle collega’s en vrijwilligers om vóór de spreekuren in elk geval te oefenen met één casus van het Kennisnetwerk.’

Samenwerking met koninklijke bibliotheek

Maatschappelijke organisaties die ook belastingspreekuren willen houden in bibliotheken kunnen bij lokale bibliotheken vragen naar de mogelijkheden. Voor particuliere belastingplichtigen organiseert de Belastingdienst hulp bij aangifte. Ook ondersteunen we mensen voor wie digitale communicatie een te grote stap is. Bekijk informatie over mogelijkheden voor hulp bij de belastingaangifte op belastingdienst.nl.

Lees ook het eerder verschenen interview met maatschappelijk dienstverleners over belastingspreekuren: ‘Na het belastingspreekuur gaan mensen opgelucht naar huis‘.

Zie ook