Go directly to content
Naar de homepage

Belastingdienst speurt naar gegevens in opgegraven post

24 juli 2019 13:00

Als ware forensisch onderzoekers bogen Belastingdienstmedewerkers in Heerlen zich deze week over 660 gehavende brieven van de Belastingdienst, die maandenlang begraven hebben gelegen in een bos bij Laren. Hun taak: vaststellen wie de geadresseerden zijn, zodat voorkomen kan worden dat deze mensen betalingsachterstanden of schulden oplopen omdat zij belangrijke post hebben gemist.

De brieven zijn onlangs door een oplettende wandelaar ontdekt in meerdere kuilen in een bos bij Laren, samen met duizenden andere poststukken. Een postbode had de post daar maandenlang begraven. Brieven die nog bezorgd konden worden, zijn alsnog afgeleverd door het postbedrijf. De rest is retour gestuurd naar de afzenders, waaronder de Belastingdienst.

Bekijk de video om te zien hoe de post eraan toe was, toen medewerkers de zending openden.

Uniek geval

Onder de opgegraven post waren vooral brieven voor particulieren. Met rubber handschoenen aan bekeken de medewerkers de 660 enveloppen zorgvuldig één voor één. Hoewel sommige exemplaren zwaar beschadigd waren, bleek het merendeel in verrassend goede staat. De enveloppen zijn geopend, zodat de adressen, burgerservicenummers en andere kenmerken in de brieven konden worden geregistreerd. Ondanks beschadigingen kon dat gelukkig nog bij alle brieven.

Voorkomen dat mensen betalingsachterstanden oplopen

De gegevens zijn verstuurd naar het kantoor in Apeldoorn. De Belastingdienst kijkt nu per geadresseerde of er actie moet worden ondernomen, om hen alsnog te informeren. ‘Als uit onze systemen bijvoorbeeld duidelijk wordt dat mensen niet op tijd hebben betaald, omdat zij deze post niet hebben ontvangen, dan kunnen zij misschien uitstel van betaling krijgen. Of een bezwaartermijn kan worden verlengd. Daarover krijgen zij dan bericht van de Belastingdienst’, vertelt Anne.

Niet alle retourpost wordt in Heerlen afgehandeld zoals de opgegraven brieven uit Laren. ‘Deze retourzending krijgt speciale aandacht. Want anders dan bij veel retourpost weten we bij deze zending dat deze mensen er niets aan kunnen doen dat zij hun brief niet hebben gekregen. De Belastingdienst wil voorkomen dat zij gedupeerd worden, terwijl zij niet zijn geïnformeerd.’

Retourzendingen dagelijkse kost

Voor de medewerkers is het verwerken van retourzendingen dagelijkse kost. Jaarlijks gaan er vele duizenden enveloppen door hun handen. ‘Maar dit is een uniek geval’, vertelt teamleider Anne Super-Bouman. ‘We hebben wel brieven teruggekregen die verstopt waren in een garage, maar nog nooit post die maandenlang begraven was in een bos.’

Kleine groep geadresseerden

‘Een deel van de geadresseerden heeft de post misschien niet eens gemist’, vult ze aan. ‘De Belastingdienst stuurt veel post namelijk dubbel: op papier én digitaal, via de Berichtenbox op mijnoverheid.nl. Maar niet iedereen leest digitale berichten. Daarom hebben we de brieven zorgvuldig bekeken.’

De groep mensen die mogelijk brieven hebben gemist, is volgens Anne klein. ‘Het gaat om een heel specifiek postcodegebied in Laren. Mensen die toch denken dat zij belangrijke post hebben gemist, kunnen de Berichtenbox op MijnOverheid.nl raadplegen. Als zij dat niet kunnen, kunnen zij daarvoor iemand machtigen.’

De Belastingdienst verstuurt jaarlijks vele miljoenen brieven. Ongeveer 0,65 procent daarvan komt retour. Bijvoorbeeld omdat mensen na een verhuizing vergeten om een adreswijziging door te geven aan de gemeente.

Lees meer

Lees meer over de digitalisering van onze post in het factsheet Digitalisering berichtenverkeer.